dinsdag 24 mei 2011

Zou jij betalen voor korting?

De duurzame consument kan voor de dagelijkse boodschappen in mijn stad kiezen uit twee biologische winkels. De één is van oorsprong een 'groene' drogisterij (hierna te noemen De Chaoot)) die zijn assortiment gaandeweg heeft uitgebreid met etenswaren, boeken, kleding, stenen en new age artikelen. De ander is een winkel die onlangs werd overgenomen door een landelijk bekende biologische winkelketen (hierna te noemen De Chagrijn).

De Chaoot is een geweldige winkel wat keuze betreft, je moet alleen wel goed kunnen zoeken want alles wordt continue verplaatst, of midden in het gangpad gezet in afwachting van verplaatsing en vervolgens vergeten, zodat je er je nek over breekt. Het is er een chaos en dat is mild uitgedrukt. Ook verkeren de groente in ernstige depressie. Wel is het personeel supervriendelijk en neemt het altijd de moeite om iets uit te zoeken of op te zoeken voor de klanten. Ook geeft De Chaoot altijd korting, ze hebben bovenop de vaste klantenkorting van 2% ook regelmatig hele fijne aanbiedingen zoals 3 potten appelstroop voor de prijs van 2 of artikelen met een buts in de verpakking voor de helft van de prijs.

De Chagrijn doet dat nooit. Het personeel daar gedraagt zich sowieso alsof het overal kramp heeft en is bijzonder klantonvriendelijk. Mijn moeder heeft ooit meegemaakt dat een klant aan de kassadame vroeg of ze even een vraag mocht stellen. Het antwoord was dat ze op haar beurt moest wachten. Toen de dame aan de beurt was stelde ze een vraag en daarna nog een vraag. Waarop de kassadame zei: u zou maar één vraag stellen, nu is de volgende aan de beurt.

Dit was geen grapje helaas en nadat ik zelf een keer een woordenwisseling kreeg over een koolrabi, die volgens de cheffin een knolsdelderij was (en waarop de rest van het personeel mij gelijk gaf en toen werd de sfeer heeeeeel onaangenaam), heb ik de winkel vervolgens lang gemeden. Maar de groenten zijn kakelvers en alles staat overzichtelijk uitgestald, dus ik kom er toch weer sinds een maand, na meerdere malen met lege handen te zijn thuisgekomem van de Chaoot omdat de groenten in té erge staat waren. Ik heb daar al vaker een opmerking over gemaakt maar hoe aardig ze ook zijn, die boodschap komt niet aan.

Op naar de Chagrijn dus. Nu ze onlangs zijn overgenomen merk je kleine veranderingen. Het assortiment is wat anders, er zijn wat meer huismerken die iets goedkoper zijn en de doorstroming bij de kassa is beter omdat daar het brood is weggehaald dat nu voorgesneden in de winkel voor het pakken ligt. Toen ik vorige week afrekende vroeg het meisje aan de kassa of ik een klantenpas wou. Dan kreeg ik 2 % korting bij een bedrag van € 25  aan boodschappen, en 3% korting bij een bedrag van € 50. Of ik geïnteresseerd was? Ja?  Of ik dan wel eerst even € 10 wilde betalen! Ik krijg dus alleen korting als ik jullie eerst betaal? Het kassameisje voelde hem al aankomen en kreeg een kleur als een boei. Het winkelmoment was al niet zo goed begonnen aangezien ik om 5 over half  9 voor de deur stond en naar binnen wou maar de deur was op slot en de sleutel was zoek en er werd me door middel van boze gezichten duidelijk gemaakt dat het niet werd gewaardeerd dat ik zo vroeg kwam winkelen, ook al was dat op een tijdstip dat de winkel toch echt open hoorde te zijn. Die vervelende klanten toch!

"Het beste voor iedereen"! is het motto van deze keten. "Het beste voor iedereen maar eerst voor ons" dekt beter de lading volgens mij! Normaal krijg je toch korting omdat je wordt beloont voor je loyaliteit als klant, maar nu moet je eerst betalen om pas na maanden in aanmerking te komen voor een korting. Belachelijk! Ik zou juist meer gestimuleerd moeten worden omdat ik me blauw betaal aan biologische spullen!

Wegblijven dan maar? Dat is helaas geen optie, wil ik goede en biologische verswaren hebben dan is deze winkel de enige keuze. Er is hier helaas geen bezorgdienst van biologische groenten en een Odin pakket zie ik niet zitten omdat ik dat zelf moet ophalen en de ophaalplek hier nogal uit de buurt ligt. Het personeel kan er bovendien niets aan doen dat dit het beleid van de keten is. Maar het kan wel meer moeite doen om mij als klant wat prettiger te benaderen. Of in ieder de deur van het slot te halen.

Wat vinden jullie. Is het normaal om te betalen voor korting?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...