dinsdag 31 mei 2011

Kleine stapjes brengen mij verder dan zevenmijlslaarzen

Voorheen liep ik met zulke grote stappen door het leven dat ik af en toe in een ravijn zakte omdat ik niet goed zag wat vlak voor me aanwezig was. Dat geldt op alle gebieden, mentaal, fysiek, emotioneel, spiritueel. You name it en ik overdreef het.

De laatste jaren ben ik een stuk matiger geworden. Ik pak zaken wat langzamer aan, denk eerst eens na voor ik een beslissing neem en voel me daar prettiger bij. Het consuminderen en de entree in het biologische leven gaat stukken relaxter dan vroeger. Ik kan me nog wel herinneren dat ik een aantal jaren geleden ook dacht dat de tijd rijp was voor biologisch en toen heb ik niet gehinderd door enige kennis of terughoudendheid alle voorraad weg gemieterd waar een e'tje of suiker in voorkwam en heb alles nieuw gekocht in de biologische winkel. Dat ging achteraf gezien emotioneel veel te snel (we kregen bijna zin in chemicaliën) om het nog maar niet eens te hebben over de tenenkrommende actie van zomaar eetbare dingen weggooien.

Ik besef nu dat zaken die ik aanpak met meer tijd en rust, ook meer tijd en rust hebben om zich te nestelen in mij. Dat het prettig is dat ik eerst voel en weet wat ik van iets vind en dan pas besluit hoe ik het kan aanpakken. Zo heb ik mij opvallend stil gehouden rond de blogophef over Zero Waste. Ik heb er niet zoveel over te melden nog, anders dan dat ik tegen verspilling ben en dat de beperkingen waar we tegen aanlopen toch soms acties opleveren die haaks staan op onze opvattingen. Nu denken jullie natuurlijk dat ik een verschrikkelijk milieudelict ga opbiechten, maar niets is minder waar.

Het was gewoon tijd voor een volgend stapje. Ik bestelde herbruikbare brood- en groentenzakjes. Na heel lang elk plastic zakje te hebben hergebruikt (na diverse malen te hebben gewassen) belandde het uiteindelijk toch in de bak voor plastic afval. Dat hoeft nu niet meer. Mijn eigen gebakken brood kan hierin bewaard worden. Nu even Schatje zover krijgen dat hij de groenten die we kopen in onze nieuw aangeschafte herbruikbare groentezakken stopt. Dat is een uitdaging, dat dan weer wel! Veel zal dit niet meer voorkomen want na lang zoeken heb ik een biologische tuinder uit de buurt gevonden die groenten en fruit aan huis levert, in een krat. Hoef ik niet meer wekelijks naar De Chagrijn of de Chaoot. Dat scheelt weer, vooral in mijn energie!

Met dank aan Natuurlijk Zuinig voor de tip van de Bespaarbazaar!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...