vrijdag 27 mei 2011

Gedoe met cijfers

De dag ging voorbij met rekenen en zweten en hoofdpijn krijgen. Zoeken in de papieren, de jaaropgaaf, de belastingaangifte, de salarisstroken. Hoe kan het toch dat ik 30 % minder inkomen heb en toch € 600 moet terugbetalen? Schatje is een cijferwonder maar komt er ook niet echt uit. Het vervelende is dat ik afgelopen jaar én door mijn oude werkgever ben betaald en door het UWV en dat maakt het ook niet overzichtelijker.

Waar aan de ene kant dus € 600 weglekt, stroomt er aan de andere kant precies weer € 600 naar binnen, aangezien we en passant ontdekten dat er met de afrekening van mijn oude werkgever iets is misgegaan. Vreemd genoeg hebben die beide bedragen niet met elkaar te maken, ook al zou dat voor de hand liggen omdat het hetzelfde bedrag is. Als we niet zo schrokken van de aanslag, zouden we trouwens dit nooit hebben ontdekt. Mijn werkgever heeft mij vorig jaar een maand te lang doorbetaald. Ik heb dit geld terugbetaald maar het bleek ook in te zijn gehouden op de eindafrekening. Maar die eindafrekening ging om vakantiegeld en uitbetaalde niet genoten vakantiedagen en de specificatie was zo hoofdpijn opwekkend dat ons toen niet is opgevallen dat er ook dit bedrag werd ingehouden.

Vervelender is dat het maandbedrag van de belastingteruggave ook aangepast gaat worden. De verwachting is dat we € 100 tot € 120 minder gaan ontvangen. Dat moet ergens vandaan komen dus ben ik aan de slag gegaan met de begroting. Dat is bekend terrein voor mij en dat kan ik! Dus ging ik weer schuiven en schaven met bedragen totdat het weer klopt en we evengoed netjes onze 10 % sparen. Maar goed voelt dit niet. Het vreemde is dat de telefonische uitleg die we vandaag kregen van de Belastingdienst, gestaafd wordt met cijfers die nergens in hun papieren genoemd worden en door ons dus niet kunnen worden gecontroleerd. Dus gaan we binnenkort maar eens de Belastingdienst met een persoonlijk bezoek vereren, want het bestaat toch niet dat we met veel minder inkomen meer belasting moeten gaan betalen. Wordt die economische crisis soms volledig op Huize Spaarcentje afgewenteld?

Herkenbaar voor jullie? Ook zo geschrokken van die blauwe envelop?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...