maandag 16 mei 2011

Aspergemaagden gesignaleerd

Tot voor kort was ik een aspergemaagd. Het ‘witte goud’ was niet echt aan mij besteed. Mijn ouders aten het graag (op de klassieke manier met ham, boter en eieren) en als we daar gingen eten en er werden asperges geserveerd, dan kreeg ik een alternatief voorgeschoteld. Toen mijn vader overleed, at mijn moeder (Oma) ineens veel minder asperges in het seizoen en dat miste ze. Omdat ze elke donderdag voor ons kookt, maakte ze het dus af en toe voor haar en Schatje en at ik wat anders. Maar af en toe een hap nemen bevordert acceptatie. ‘Het’ went. Heel raar eigenlijk die afkeer, want asperges smaken heel zacht, dus wat me nu precies niet aanstond?

Ik ging overstag toen ik besloot de asperges met gerookte zalm te eten. Dan werd het niet zo’n flauwe hap (met de kans dat een heleboel mensen nu heel verontwaardigd worden) en zowaar, ik vond het lekker! Na nu al sinds half april bijna wekelijks asperges met zalm te hebben gegeten, voorgeschoteld door Oma, besloot ik dat het tijd werd voor eigen actie. Want koken met de seizoenen dwingt ook tot experimenten met asperges. Met ham en boter kennen we allemaal al, dus we gaan iets anders uitproberen!

Het was nog een heel gedoe want het schillen van de asperges is niet iets dat je als onervaren aspergeschiller even hap snap tussendoor doet en een slecht geschilde asperge is oneetbaar, niets erger dan zo’n draderige massa in je mond! Dat gaf wat stress want een goede aspergeschiller heb ik niet en een goed aardappelmesje ontbreekt ook in dit huishouden. De asperges werden geschild en geschaafd als waren zij een beeldhouwwerk in wording en ik Rodin (of Camille Claudel) die de boel moest “bijbikken”. Ik vrees dat ik er nogal veel van af heb geschaafd, maar ze waren dan ook boterzacht.

Ik heb lang en diep nagedacht, en het werd een pastagerecht dat wél recht doet aan het zachte van de asperges maar met ook voldoende bite. Het werd spaghetti met salieboter, aspergestukjes, gedroogde tomaat, courgette en kipfilet. Zo lekker dat Schatje drie keer opschepte dus daar ging mijn consumindervoornemen om vandaag de restjes te eten…..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...