woensdag 13 april 2011

Vanilleyoghurt

Inmiddels ben ik zo obsessief bezig met gezond en echt eten én consuminderen dat ik me op een glijdende schaal bevind die me steeds meer vragen doet opwerpen. Waarom zou je iets kopen dat je heel makkelijk zelf kunt maken? Het scheelt geld en het is stukken gezonder. En geld is een belangrijke reden. We hebben minder inkomen dan voorheen en zijn wel helemaal overgestapt op biologisch en man wat is dat duur! Veel van ons broodbeleg maak ik inmiddels zelf om kosten te besparen (en vooruit: omdat ik het leuk vind om te doen). We hebben op dit moment eigen gemaakte chocoladepasta, humus, rabarberjam, kruiden-knoflookroomkaas en zeker een keer per 2 weken maak ik tonijnsalade. Ik eet al bijna 2 jaar zoveel mogelijk suikervrij en dat heeft gevolgen. Ik ben heus echt dol op een goede taart met echte suiker, maar dat is voor speciale momenten. Ik zoet veel lekkers met appelstroop, gedroogd fruit, banaan, diksap en de meeste smaakmakers die we kopen zoals mosterd en mayonaise, bevatten geen suikers. Hierdoor verandert mijn smaak. Ik vind nu al heel snel iets enorm zoet. Nu lukt het best om mosterd, tomatenketchup of mayo te vinden zonder suiker maar toetjes en yoghurt met smaakjes zijn altijd gezoet.

Nu ben ik dol op vanilleyoghurt en kocht dat regelmatig omdat mijn ultieme uitspatting tegenwoordig in de namiddag een schaaltje vanilleyoghurt is met een vers peertje in blokjes gesneden. Ik kocht altijd de biologische yoghurt van Arla en ineens vroeg ik me af waarom. Ik heb altijd yoghurt en vanillepoeder in huis en dan kan ik zelf bepalen óf en hoeveel suiker ik erbij doe (en wat voor suiker), zonder dat iemand uit de yoghurtfabriek dat voor mij bedenkt en er ook nog zetmeel doorgooit om het lekker lobbig te maken.

Dussss je neemt:
400 ml biologische yoghurt
1/2 thl kaneelpoeder
1/2 thl vanillepoeder
optioneel: 1 el suiker (ik gebruik gula java) (*)

Hartstikke lekker en simpel en vele malen goedkoper dan het biologische alternatief.

(*) zie voor uitleg over Gula Java het producten ABC van Spaarcentje kookt
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...