donderdag 7 april 2011

Gelukkig

Gisteren was er geen Tweedehands Woensdag stukje. Mijn lijf zelf voelde aan alsof het tweedehands was en dan bedoel ik niet iets dat nog jaren meekan maar een grote miskoop….

Afijn, over de post kreeg ik twee nummers van een onlangs nieuw gelanceerd tijdschrift toegestuurd: GELUKKIG, leven en genieten van een kleiner budget en daar gaat mijn stukje van vandaag over.

Iedereen kent natuurlijk GENOEG. Ikzelf heb er een abonnement op gehad maar heb dat onlangs opgezegd. Niet alleen vanwege consumindermotieven maar ook omdat ik het tijdschrift meer een lifestyle magazine vind geworden dan een tijdschrift met praktische tips over leven met een klein(er) budget.

GELUKKIG is dit duidelijk wel. Er staan besparingstips in, recepten en uitleg over zaken waar we voor betalen en hoe dat is opgebouwd, bijvoorbeeld hoe de energie- en waterrekening is opgebouwd. Elk nummer begint met de praktische tips (afkomstig van lezers) én een interview met iemand die om verschillende redenen langdurig met een kleiner budget moet rondkomen. In nummer 1 lezen we over Netty die haar baan heeft opgezegd en sindsdien met man en 2 kinderen moet rondkomen van 1 inkomen. Netty legt uit hoe het haar toch lukt onder meer door alle cadeautjes voor de kinderen op Marktplaats te kopen en groeten en vlees in de aanbieding te kopen. Ik denk dat voor veel bloglezers haar verhaal heel herkenbaar zal zijn. In het 2e nummer is de geïnterviewde een dame met een heel andere consumindermotivatie: zij kwam door een scheiding en ziekte op bijstandsniveau terecht en geeft hele praktische tips hoe ze met veel geduld uiteindelijk toch altijd spullen vindt binnen haar budget en waar ze enorm van kan genieten.

Elk nummer is er ook aandacht voor budgetkoken. Wat ik heel leuk vind aan de kookpagina’s is dat er precies wordt voorgerekend hoe goedkoop het is om alles zelf te maken en hoeveel duurder een gerecht wordt als je er kant en klare kruidenmixen voor gebruikt. Precies de boodschap die ik continue roep op Spaarcentje kookt!

Als ik het tijdschrift zo lees dan denk ik dat het mikt op mensen die door omstandigheden op bijstandniveau terecht zijn gekomen en die kwetsbaar zijn doordat ze niet altijd over de middelen beschikken om zich makkelijk weer omhoog te werken naar een situatie met meer inkomen. En die een duwtje in de rug nodig hebben bij het maken van keuzes. De hoofdredactrice schreef mij dat ook dat de  ‘belangrijkste doelgroep is iedereen die (langdurig) een lager inkomen heeft. Om je een idee te geven: ongeveer 25% van de NL huishoudens heeft 1400 euro of minder per maand aan besteedbaar inkomen. Daarboven zit een groep huishoudens van ongeveer 15 procent met een besteedbaar inkomen tussen de 1400 en 1800 euro per maand.’

Als ik kijk naar hoe GENOEG er tegenwoordig uitziet, met mooie kleurenfoto’s en achtergrondartikelen over duurzaam consumeren en hoe GELUKKIG eruit ziet met een sobere zwart-wit opmaak en hele praktische tips en uitleg dan is het duidelijk dat er voor beide tijdschriften ruimte is, want beide tijdschriften mikken op een ander deel van de consumindermarkt. GELUKKIG moet nog wel wat gaan groeien, er mogen van mij wel meer tips en verwijzingen in naar bijvoorbeeld sites die helpen met consuminderen en het zou ook wel wat dikker mogen zijn, de opmaak is met grote letters en ik was er zo doorheen, maar het is nog maar net op de markt en zoiets heeft tijd nodig. Ik denk niet dat ik tot de doelgroep behoor. Ik ben al gepokt en gemazeld op consumindergebied en kan inmiddels goed mijn weg vinden om keuzes te maken die me helpen te bezuinigen. Niet iedereen kan dat, sommige mensen hebben een achterstand omdat ze moeite hebben met lezen of met rekenen of met plannen en keuzes maken. Daar is het tijdschrift heel geschikt voor, zaken worden stapsgewijs in hele duidelijke taal uitgelegd.

De prijs is fijn: voor € 15 heb je een jaarabonnement dat automatisch stopt (heel sympathiek vind ik dat). Het verschijnt eens in de 2 maanden. Omdat ik vind dat het tijdschrift wat steun verdient, plaats ik een link op mijn site. Misschien ken je iemand in je omgeving die interesse heeft, of wil je een vriendin een cadeautje geven. Vanaf volgende maand kun je via de site van GELUKKIG ook een abonnement cadeau geven.

Meer informatie vind je hier.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...