vrijdag 1 april 2011

Een blinkend huis

Vandaag is mijn huis gesopt. Overal stofgezogen, beneden gedweild en alle ramen van binnen en buiten glanzend schoon gepoetst. Gedaan door hulptroepen (Schoonouders) en Schatje. Lekker belangrijk denk je misschien. Maar na 3 jaar ziek zijn ga je dat enorm waarderen. Zelf doe ik niet meer aan schoonmaken, hooguit een beetje maar dan ga het meer van hatseflats en hopsakee met de Franse slag. Alles wat zwaar is, kan ik niet doen. Of ik kan het wel, maar bezuur het later, nog dagen. Dus stofzuigen, bedden verschonen, wasmanden tillen, dat gaat allemaal niet. Ik hou me bezig met het lichtere werk, beetje afstoffen, beetje opruimen, en dan alleen op goede dagen. De rest doet Schatje in de weekenden, naast het boodschappen doen, dingen regelen, de tuin bijhouden, klussen en heen en weer rijden voor Zoon naar afspraken, verjaarspartijtjes enzovoort enzoverder.

Toen ik net ziek was, probeerde ik alles bij te houden. Maar uiteindelijk leer je dat het niet slim is het beetje energie dat je hebt te stoppen in stofzuigen. Dan speel ik liever een spelletje met Zoon. Maar ik bemoeide me wel heel intensief met de planning, totdat Schatje me onder bedreiging van allerlei lelijks duidelijk maakte dat als ik het niet meer kon doen,  ik me ook niet meer met de manier van huishouden doen moest bemoeien, hij doet het op zijn eigen manier. Zit wat in natuurlijk. Dus langzaam weekte ik me los van huishoudelijke beslommeringen. Een heel proces waarbij wij ook hebben geleerd onze eisen bij te stellen. Niet dat we ooit van het spik en span zijn geweest, maar met een 9 jarig kind, één ouder ziek en de andere ouder werkend blijven nu eenmaal dingen liggen. Dus het hoognodige wordt gedaan en de rest proberen we niet te zien.

Dat moest toch anders kunnen dacht ik. De huisarts verwees me naar de gemeente om thuiszorg te regelen. Want Schatje had het wel heel erg druk zo en ruimte voor een werkster zat ook niet meer in het budget, gezien de inkomensdaling. Dus hop de gemeente gebeld en ik werd heel vriendelijk te woord gestaan:
Heeft u een partner? Ja? Is uw partner gezond? Zoek het dan maar lekker uit!

Misschien niet zo letterlijk maar daar kwam het wel op neer. Schatje moet eerst goed instorten voordat er hulp kan worden geregeld die door de gemeente wordt betaald. Op zich konden ze wel bemiddelen voor thuishulp maar dan met een eigen bijdrage die zo hoog is dat u beter zwart een werkster kunt inhuren.

Dat ging het niet worden! Gelukkig doet Oma heel regelmatig een dansje met de stofzuiger door de kamer en komen Schoonouders ééns in de zoveel tijd langs voor het grotere werk. Heerlijk! Morgen is het stralend weer en dan verbied ik Schatje ook maar iets te doen in huis. Zitten in die zon en genieten!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...