vrijdag 29 april 2011

Ben jij ook een goedgelovige sukkel?


Wij hebben een beleggingshypotheek, net als duizenden andere goedgelovige sukkels. Het werd toen (8 jaar geleden) gepresenteerd als de normaalste zaak van de wereld. Je zou wel een verschrikkelijk zielig geval moeten zijn wilde je niet in het avontuur stappen dat aflossingsvrije beleggingshypotheek heet. Want zelfs als we uitgingen van het zwartste doemscenario zouden we alsnog over 30 jaar jubelend het hele bedrag aflossen en de rest in ons pensioen stoppen.

Tja, dat dachten we allemaal, toch? Of zijn er consuminderaars die altijd al oplettend zijn geweest? Bij mij vielen de luikjes altijd onmiddellijk dicht als het over cijfertjes en geld ging. De combinatie van hypotheek + later = ver van mijn bedshow.

Met wat ik nu weet en met hoe ik nu met geld omga zou ik het toch heel anders aanpakken. En met mij vele anderen. Een half jaar geleden overtuigde ik Schatje dat ik liever wél ging aflossen en dus maandelijks meer betalen dan dat ik rechtstreeks afvoer op een enorme financiële zeperd. Wij vroegen informatie op over oversluiten en raakten aan alle kanten gefrustreerd en ontmoedigd. Door de onduidelijke brief van de hypotheekverstrekker met licht dreigende taal dat oversluiten vaak eindigt in een enorme financiële teleurstelling. Door de mail van onze adviseur die begon te dreinen dat hij in geval van onze overstap provisie dreigde kwijt te raken. Met andere woorden: hij heeft geen belang bij het veilig stellen van onze financiële positie. Daarbij komt dat de Belastingdienst het ook fiscaal onaantrekkelijk maakt door eventuele winst over het belegde vermogen extra te belasten.

Dus hebben we het maar wat laten sudderen. En dat is maar goed ook, want nu wordt dit aangepakt. Het moet toch niet mogelijk zijn dat vele huiseigenaren ( tussen de 1 en 2 miljoen volgens De Volkskrant van 27 april jl.) niet met goed fatsoen af kunnen komen van hun nadelige beleggingshypotheek die in een groot deel van de gevallen een woekerpolis blijkt te zijn. Minister De Jager komt later dit jaar met stappen die het huiseigenaren makkelijker moet maken om over te stappen, zonder financieel totaal uitgekleed te worden.

Nog even wachten dus, als je net als ik een ‘sukkel’ bent. Enige opluchting in dit verhaal dat ik in het paginagrote artikel van De Volkskrant hierover lees, is dat iemand die nota bene bij de Vereniging Eigen Huis werkt, ook een zelfde nadelige hypotheek heeft afgesloten. Iemand die dagelijks met kopen, verkopen en hypotheken te maken heeft. Dus het ligt niet aan ons, gelukkig……

Doe hier de woekerpolischeck van independer. Trek je conclusies en wacht even rustig af tot vadertje De Jager ons vertelt wat te doen.

Lees hier het artikel in De Volkskrant

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...