zaterdag 16 april 2011

Bekentenissen op de zaterdagmorgen

Wat een leuke reacties krijg ik van jullie zeg. Het is zo leuk als je gewoon een stukje schrijft over wat je bezighoudt, dat je dan hele enthousiaste opmerkingen van lezers krijgt. Ik leef voor eten en eten maken. Soms kan ik niet in slaap komen omdat ik smaakcombinaties ligt te bedenken. Als ik 's ochtends wakker word is mijn eerste gedachte de maaltijd die ik die dag wil gaan bereiden.

Toen ik na mijn opleiding een baan bij een uitgeverij kreeg, was ik dolgelukkig. Alleen de praktijk van alledag viel me erg tegen en het koken lonkte steeds meer. Ik had als bijbaan tijdens mijn studie gewerkt als privékokkin en dat was eigenlijk de leukste baan die ik me kon verzinnen. Dus ik ging sparen, nam mijn ontslag en liet me omscholen tot kok. Vrij snel na het behalen van het koksdiploma (dat niet veel voorstelde maar het papiertje was nu eenmaal noodzakelijk) vond ik een baan. Niet de droombaan, koken in een mensa maar het was een begin. Daar maakte ik liters vla, dus was het onuitstaanbaar dat de vla van eergisteren niet lukte....

Na de mensa volgde een visrestaurant en daarna een kleine eethuisje in de Jordaan in Amsterdam. Daar ging veel mis, niet met koken maar wel met wat ik maar netjes omschrijf als "de sfeer in de horeca". Koken is één ding en werken in de horeca is een heel ander ding. Keihard werken voor een beetje geld en omdat ik deed wat mijn passie was, was ik nogal grenzeloos en ging het ten koste van mijn gezondheid. Dus ik viel en hard.

Ik was een tijd ziek en ging daarna weer werken, op een kantoor. Het heeft heel lang geduurd voordat koken weer van mij werd. Gewoon weer in mijn eigen keuken een beetje prummelen. In de jaren die volgden werd koken ook gewoon iets redelijks gezonds op tafel zetten en schoot het er wel eens bij in, door de drukte van een klein kind en het vele werken dat ik toen deed. Maar bij speciale gelegenheden kon ik wel lekker uitpakken.

En toen werd ik weer ziek, ditmaal langdurig en chronisch. Nu heb ik alle tijd om te koken maar minder energie. Dat is weer een nieuwe uitdaging. Ook is koken nu een zoektocht naar gezond eten geworden. Het met een kleiner budget koken met biologische ingrediënten. Het zoeken naar lekkere en gezonde alternatieven voor 'slechte lekkernijen'. Wat ik heel grappig vind is dat ik nu zo vaak bak, terwijl dat op de koksopleiding mijn minst favoriete onderdeel was en ik in het restaurant waar ik werkte de toetjes en de taarten graag overliet aan anderen. Ik vond dat veel te veel gedoe, één gram teveel van iets in je beslag en het gedraagt zich alsof je iemand probeert te vermoorden met het resultaat. Ik ben altijd een kok geweest die zomaar wat in de pan smeet en ging proeven of het ermee doorkon. En die tactiek werkt niet met bakken. Maar de zoektocht naar gezonde tussendoortjes en betaalbare broden van biologisch meel heeft me zover gebracht dat ik me over mijn weerzin van wegen heb heengezet. En zie, ik geniet er met volle teugen van.

Het doet me veel verdriet dat ik niet ten volle kan leven en kan doen wat ik wil. Dat ik niet in staat ben om te werken en een normaal socaiaal leven te hebben. Zoon loopt nu de Unicefloop en ik kan hem niet aanmoedigen. Maar toch sleep ik eruit wat er uit te slepen valt. Ik kan wel een beejte rommelen in de keuken en hem straks de taart voorschotelen die ik gisteren voor dat doel maakte. Ik kan er bovendien over schrijven. Dus ik heb toch het gevoel dat ik iets maak en dat het ertoe doet.

Als kind wou ik altijd schrijfster worden. Beviel het einde van een boek mij niet, dan herschreef ik dat vanaf het moment dat de wendingen mij niet zinden. Later kwam daar de wens bij om kok te worden. Nu kan ik dat toch in het klein doen, op mijn manier, het schrijven en het koken. Henderina vroeg of ik geen tearoom kon beginnen. Lijkt me super! Is alleen niet haalbaar. Maar ik droom er wel van. In een groot oud pand, en dan lekker de hele dag doen wat ik het liefst doe en dan allemaal blije mensen aan tafeltjes die juichend mijn baksels naar binnen schuiven. Zucht.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...