zaterdag 5 maart 2011

Marseillezeep

Eind januari vertelde ik dat ik zelf wasmiddel ging maken van Marseillezeep. Groen en duurzaam en hartstikke goedkoop. Sindsdien verovert deze zeep het huishouden. Wat doen we er allemaal mee?

Nou wassen dus!

Ook zepen we ons ermee in onder de douche. Voor een blok van 200 gram Marseillezeep betaalde ik € 1,99 en dat is een stuk goedkoper dan de organische biologische douchegel die ook vriendelijk is voor konijntjes, het milieu en mijn gezondheid maar niet voor mijn portemonnee.

Wat goed is voor mijn huid, is ook goed voor mijn hoofd dacht ik en smeerde het op mijn haar. En verdraaid, het werkt hartstikke goed, het schuimt zelfs en het bevat, heel belangrijk, geen SLS (ook wel bekend als betonschrobber). Mijn haar zit prima en ik hoef er zelfs geen crèmespoeling meer in te doen om het kambaar te maken. Bovendien hoef ik nu minder vaak mijn haar te wassen: normaal moest dat om de dag in verband met vettige verschijnselen en nu was ik het één keer per 3 tot 4 dagen. Zelfs Oma smeert het in heur haar en is tevreden. En dat wil wat zeggen, want ze heeft niet zoveel haar en bewaakt dat wat ze heeft als een pitbull. Maar ook bij haar zit het goed en vooral vol.

We dweilen de vloer ermee. Ik giet gewoon wat van het wasmiddel in een emmer en verdun het met warm water. Nu dweil ik zelden omdat ik daar niet voldoende energie voor heb, maar die keren dat ik het per ongeluk deed, voldeed de Marseillezeep prima op onze houten vloer.

Ik gebruik het als toiletreiniger. Normaal kocht ik de ecologische Wc-reiniger van de Appie (van Puur en Eerlijk) maar die was op en we komen bijna nooit in de AH. De ecologische toiletreiniger van Ecover vind ik echt te duur dus was ik op zoek naar een alternatief. Dussss de lege fles Wc-reiniger opengefrutst, wasmiddel erin gegoten tot ongeveer de helft, nog wat water erbij en wat lepels schoonmaaksoda en klaar! Werkt ook prima.

Het plan is om de Marseillezeep ook als toiletverfrisser te gaan gebruiken. Gewoon een blokje afsnijden van het grote blok en in het houdertje stoppen en kijken wat er gebeurt. Ik meld binnenkort of het werkt of dat per ongeluk het hele toilet onder het schuim zit.

ps. het recept voor het wasmiddel staat in het Consuminder ABC
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...