dinsdag 15 maart 2011

Lentekriebels

Kan niet wachten, bijna lente! Dan zien we weer van alles voorbij zwemmen als we in onze tuin zitten. De tuin grenst aan een sloot en jaarlijks maken we een gigantische geboortegolf mee, helaas ook altijd gevolgd door een slachtpartij. De natuur is wreed en de eerste jaren voelde ik me beroerd over elke pulletje dat verdween. Zo zwom ma eend met haar 15 nakomelingen voorbij en zo kwam oom rat voorbij en waren er nog maar 4. En ma eend heeft dat dan ook nog niet eens door, onvoorstelbaar.

Met het naderen van de lente wil ik ook ineens van alles en veel ervan heeft met geld te maken. We hadden een onverwachte meevaller en zetten dat braaf op de spaarrekening maar ineens hangt er van alles in de lucht aan wensen: de schuurdeuromlijsting moet worden opgeknapt, Schatje wenst zich een nieuwe fiets, ik acht ineens een even-weg-gaan-vakantie in mei noodzakelijk en vind mezelf turend op allerlei websites naar betaalbare adressen, die steeds verder weg liggen. Ik begon in Nederland maar zit inmiddels al in Italië. Ook wil ik ladingen  nieuwe kleding en heb ik nieuwe schoenen nodig, want die 30 paar die ik al heb, daarmee red ik het natuurlijk niet. En de woorden nieuwe TV worden dagelijks uitgesproken door Schatje. Het meeste wordt wel onderdrukt, we gaan niet weg en ik koop geen ladingen nieuwe kleding. Een andere fiets komt er wel, aangezien de oude rammelt aan alle kanten maar een andere TV probeer ik nog buiten de deur te houden.

Waar gaat dit toch over? Ik dacht dat ik dit met huid en haar had uitgeroeid! Maar telkens als er een onverwachte meevaller is, dan vind ik dat ik recht heb op extraatjes. Natuurlijk zijn sommige uitgaven geen extraatje. Als we de schuurdeur nu niet gaan opknappen, stort de schuur vandaag of morgen vanzelf in. Maar waarom brandt extra onverwacht geld zo in de portemonnee? Hebben jullie dat ook of zijn jullie zo geconsumindergetraind (beetje vreemd woord, sorry) dat alle impulsen en neigingen zijn verdwenen?

Hoe gaan jullie daarmee om?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...