donderdag 10 maart 2011

kant en klare kruidenmixen

Kruidenmixen hebben natuurlijk het voordeel dat je in geval van weinig tijd niet hoeft na te denken maar zo de kruiden bij je eten kunt mieteren en snel klaar bent met de bereiding. Nu ging ik laatst al flink tekeer tegen transvetten en die zitten juist vaak in de klant en klare kruidenmixen van meneer Honig en mevrouw Knorr. Het alternatief, biologische kruidenmixen, is weliswaar smakelijk maar je moet het maar net kunnen betalen.

Een slimme kok maakt zelf kruidenmixen. Jaren geleden dronk ik wat in een kroeg (de Kat in de Wijngaert in Amsterdam om precies te zijn) en wachtte op iemand. Om de tijd te doden bladerde ik in een tijdschrift dat daar lag en vond recept voor een Marokkaans kruidenmengsel. Ik schreef het over op een bierviltje dat nog steeds in mijn keukenlade ligt en het doet al jaren met veel succes dienst.



Je kunt hiermee eindeloos variëren. Kijk eens goed wat er in dat pakje mix zit schrijf het over en maak het na. Gewoon uitproberen. Als je meerdere porties tegelijk maakt heb je wel het gemak van de kant en klaar mix voor beduidend minder geld.


Voorwaarde is natuurlijk wel dat je kruiden in huis hebt. Zomers hebben wij veel verse kruiden in de tuin maar in de winter is dat minder.  Ik koop mijn kruiden en specerijen altijd bij de Turkse Winkel. Daar zijn ze goedkoper dan in de supermarkt (scheelt ongeveer 10 tot 20 cent) en het formaat bakje staat me ook aan (meestal 10 of 20 gram). Aangezien hier altijd gekookt wordt is dat een voordeel waarvoor we graag om rijden (op de fiets natuurlijk). Je kunt ook kruiden kopen op de markt maar kijk uit dat je het dan niet in te grote hoeveelheden koopt (het wordt vaak voorverpakt in zakjes). Voor je het weet is het kruid te oud en moet je het weggooien.
  
Nu hoeft niet iedereen zo gigantische voorraad aan te leggen want als koken niet je hobby is, is dat weggegooid geld. Maar zorg dat je wél je favoriete kruidencombinaties in huis hebt, zodat je niet misgrijpt. En probeer zo nu en dan eens iets nieuws uit, dat motiveert en inspireert.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...