maandag 28 maart 2011

Blij dat de maand bijna voorbij is...

Wat gaven we een geld uit! Op alle fronten! Er waren verjaardagen (3, bij elkaar € 100), het hele gezin werd in de kleren gestoken (€ 260), er werd geklust (€103), ook kocht Schatje een HD ontvanger en recorder aan, weliswaar 2e hands maar wel goed voor 120 euro (en niet nodig voor mij maar voor hem blijkbaar een levensbehoefte en nu het ding er eenmaal is moet ik toegeven dat het héél handig is), en een bezoekje tuincentrum afgelopen zaterdag kostte € 76. Dan hebben we wel een moestuin die kattenproof is en komen we allemaal met gemak de lente en zomer door wat kleding betreft.

Het huishoudbudget daarentegen werd niet overschreden. Ik schommel momenteel rond de € 400 per maand.Vorig jaar zat ik daar regelmatig vér boven maar nu blijf ik stabiel zo rond de € 90-€100 euro per week voor boodschappen terwijl nu wel alles biologisch is en vorig jaar nog een overgangsfase was. De winst zit voornamelijk in het eten van seizoensgroenten, in het minder eten van vlees en kip (scheelt € 10 tot € 20 per maand en in het zelf brood bakken (scheelt € 10-€15 per maand). Ook stapten we over op andere yoghurt (scheelt € 5 per maand) en maak ik zoveel mogelijk tussendoortjes zelf. Ook begin ik nu te merken dat ik geen geld meer uitgeef aan wasmiddel maar dit zelf maak van Marseillezeep. Met die 5 euro die ik eraan uitgaf kan ik nog maanden voort. Het lijken kleine beetjes maar ik vind het fijn om te merken dat we nu gaan voor eten en schoonmaakmiddelen zonder troep en toch niet meer uitgeven.

Aandachtspunten zijn er niet echt voor de komende tijd. Wat huishoudbudget betreft: minder is denk ik niet realistisch, dan zouden we vegetarisch moeten gaan eten en over moeten stappen op blikgroenten, dat wil ik niet.  En verder moet er op de andere gebieden weer even de hand op de knip worden gehouden.....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...