maandag 14 februari 2011

Wat doen we met energieverspillers?

Toen ik vanmorgen op stond borrelde er een stukje over energie besparen omhoog. Het is immers maandag, ik noteer dan de meterstanden, geef ons dan een schop onder onze ….. of juist een schouderklopje en gebruik de opgedane kennis om nieuwe acties te bedenken. Nu schrijf ik vaker over energie besparen, maar ik had zin om nu eens alles wat ik tot nu toe heb verzameld, netjes op een rijtje te zetten.

In mijn zoektocht naar meer tips, kwam ik per ongeluk op een website terecht waarvan de schrijfster in kwestie in november 2009 heel vrolijk vertelde dat ze per maand € 600 betaalt aan de energiemaatschappij.  Dit werd goedgepraat met de opmerking dat ze ook een in hééééééél groot huis wonen, dol zijn op badderen en heel veel apparaten in huis hebben staan en o ja: iedereen in haar omgeving verbruikt zoveel.

Tja, wat vind ik daar nu van? Ik val helemaal stil als ik dit lees. Het punt is dat deze dame zich nu toch ook wel realiseerde dat € 600 misschien wel wat aan de hoge kant is (hoe zij tot deze conclusie kwam schreef ze helaas niet), dus ze ging de 10 jaar oude CV ketel vervangen. Nou geloof me, dit soort verspilling pak je niet zo aan hoor! Het is waarschijnlijk een beetje overbodig om te zeggen dat het geen consuminderblog is waar ik terecht kwam. Ik heb wel even rondgekeken, het ging voornamelijk over lifestyle, beauty en wat je vooral niet en wel moet dragen wil je nog serieus genomen worden. Niet helemaal mijn wereld…

Nou laat ik deze dame verder lekker met rust, maar wat zouden jullie doen als het iemand is die je persoonlijk kent? Zou je iemand aanspreken op zijn of haar gedrag? Ik vind dat heel moeilijk. Zo draaien onze buren elke dag een was en drogen ze deze bij slecht weer in de wasdroger. Ze zijn met zijn tweetjes, kinderen allang de deur uit. Het zijn dezelfde mensen waar ik eerder over schreef omdat ze standaard de verwarming op 21 graden zetten en wel klagen dat de energierekening zo hoog is. Ze leggen blijkbaar geen verband tussen hun eigen gedrag en de rekening die ze gepresenteerd krijgen (conludeer ik even heel kort door de bocht). Nou is het ook hun eigen zaak, maar toch heb ik daar een dubbel gevoel over. In hoeverre mag je iemand aanspreken op verspillend gedrag? En wat is dan verspillend gedrag? Waar ligt de grens? Is het verboden om jezelf te  belonen met een lange douche na een stressvolle dag? Kan ik nooit meer zonder schuldgevoel in bad liggen (ik heb niet eens een bad maar oké, het gaat even om de vergelijking hè)?

In het weekendmagazine van De Volkskrant staat de rubriek ’wat zou u doen’. Iemand schrijft een brief met een gewetensvraag en lezers kunnen dan de week erna advies geven. De onderwerpen variëren van vreemdgaan en moet-ik-wel-of-niet-samenwonen-met-deze-enorm van-mij-verschillende-man tot ik-kan-mijn-schoondochter-niet-uitstaan en wat-is-een-normaal-bedrag-voor-een-huwelijkscadeau? Afijn, Lieve Lita voor Volkskrantlezers.  Enorm leuk om te lezen, vooral ook door de totaal verschillende antwoorden, waarbij het rebellerende antwoord van vooral sommige oudere lezers me vaak van de stoel doet vallen van het lachen. Deze week stelde een vrouw de vraag of ze haar vriendin kan aanspreken op verspillend gedrag. De briefschrijfster leeft heel bewust en duurzaam en haar vriendin ‘heeft terrasverwarming, rijdt een SUV, scheidt haar afval niet, gaat zes keer per jaar op vakantie, enzovoort.  De vraag is of je iemand mag aanspreken zonder belerend over te komen en ze raakt daarmee wel de kern. Ze schrijft: Kan ik haar aanspreken op haar asociale gedrag. Ze vervuilt immers de wereld waarop ik ook woon. Hoe bespreek ik dat zonder belerend te zijn. Of is het haar goed recht te leven zoals ze wil? Met dan vervolgens de vraag of ze nog wel bevriend met elkaar kunnen zijn als de levenswaarden zover uit elkaar liggen.

Nu denk ik dat deze vriendschap sowieso niet goed zit. Ik denk dat hier iets anders achter steekt. Als je je zo ergert aan bepaalde uitingen van gedrag dan is het vaak een bliksemafleider voor iets geheel anders. Mensen die je goed kent en waar je dol op bent, kunnen over het algemeen een potje bij je breken. Op het moment dat verspillend en onachtzaam gedrag van een ander een belemmering voor je wordt, is dat misschien omdat er ook zaken in de vriendschap veronachtzaamd worden, die jij wel belangrijk vindt maar de ander niet. Op het moment dat een verhaal over verspilling wordt afgeserveerd, voel jij je terzijde geschoven of niet serieus genomen terwijl het de opmerking over levenswijze is waarin de ander niet is geïnteresseerd. Ik denk dat deze briefschrijfster zich niet gehoord of gezien voelt.

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op en is psychologie van de koude grond maar mijn fantasie slaat wel vaker op hol naar aanleiding van een stukje in de krant of van flarden gesprekken die ik opvang. Ik persoonlijk heb ervaren dat het zinloos is om mensen aan te spreken op verspillend gedrag. Wat wel beter werkt, is mensen laten zien hoe het ook kan en met welke motieven. Ik merk dat mensen veel meer ontvankelijk zijn voor een verhaal over energie besparen als ik uitleg dat wij minder te besteden hebben. Als je spreekt over je eigen ervaring, in plaats van dat je een ander aanspreekt op verspillend gedrag komt dat minder aanvallend en minder belerend over. Dat ik dit schrijf is heel wat, want ik kan nogal strikt in de leer en rigoureus zijn. Als ik iets ontdek, dan moet de hele wereld daarvan meegenieten. Alleen ik kom er steeds meer achter dat ik meer bereik als ik minder dwingend ben.

Dus laat ik de buren lekker met rust. Elk verhaal heeft namelijk twee kanten. Ik weet toevallig  dat ze elke dag een was draaien, omdat ik dat hoor. Maar ik weet en zie niet elk aspect van hun energiegedrag.  Wat ik wel weet is dat ze geen computer hebben, geen vliegvakanties houden, bijna altijd op de fiets boodschappen doen, nooit eten weggooien en zoveel mogelijk seizoensgroenten eten. Ik durf er geen weddenschap op af te sluiten of zij meer verspillend zijn dan wij met onze laptop, muziekcomputer en daglichtlamp!

Zo, dan houden jullie de lijst met energietips tegoed van mij. Morgen weer een dag. Want ik ga nu consuminderen met mijn eigen energie!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...