woensdag 9 februari 2011

Veel geld uitgeven en toch besparen

Zo, omdat ik mezelf lekker had opgezweept met mijn mail naar Nivea (nee nog geen antwoord Oryx), heb ik de vrijgekomen energie gebruikt om eens veel geld uit te geven……haha nee, dat was niet de reden hoor! Ik moest dus nog steeds een deodorant hebben (aangezien ik de andere met grof geweld het huis uit had verwijderd) en eigenlijk ook nog veel meer verzorgingspulletjes. Op de website van Lavendula kan je in één oogopslag zien welk keurmerk er aan een product hangt. We willen dus BDIH en ECOCERT zien! En o ja proefdiervrij.

Via deze website is het ook mogelijk te bestellen en als je boven de € 50 uitkomt, betaal je geen verzendkosten. Omdat ik natuurlijk wel een consuminderaar blijf, ook al ga ik even met geld smijten, heb ik wel de prijzen vergeleken met de winkel waar ik normaal mijn spulletjes koop en het is vergelijkbaar. Deze webshop had veel keus, vooral voor mannen en ook is het voor mij prettiger vanuit huis te bestellen dan dat ik naar de winkel moet fietsen. Voor diegenen die hier net binnen komen vallen: ik kan om gezondheidsredenen ongeveer één keer per dag iets korts buiten de deur doen en dan is de koek op. Meestal kies ik ervoor om Zoon naar school te brengen, maar dat betekent dat het soms weken duurt voordat ik in een winkel kom of naar de bibliotheek kan gaan.

Meteen een grote bestelling geplaatst, zodat we even vooruit kunnen. Voor mezelf bestelde ik spullen van EarthLine. Ik gebruik sinds een half jaar hun dagcrème en dat bevalt goed. Voor Schatje koos ik deo en scheercrème van  sante, een gokje want ik ken het niet.

Nu ik toch bezig was, bestelde ik ook meteen een hele lading kattenvoer via internet. Onze prinsjes eten biologische droge brokken en soms ook biologisch blikvoer van Yarrah. Via internet bestellen kan beduidend goedkoper zijn, want ik betaal voor een blikje Yarrah 29 cent minder dan dat ik in de winkel betaal. Wel moet je per 12 blikken afnemen, maar dat is geen probleem. Ik heb veel besteld, zodat we ongeveer een half jaar vooruit kunnen. Dan hoeven we alleen nog af en toe wat koolvis of tonijn voor de heren te kopen en hebben we er verder geen kosten meer aan.

Tja, en toen had ik met een paar muisklikken €160 uitgegeven. Het huishoudboekje geeft dus een vertekend beeld deze maand. Want met deze voorraad gaan we heel lang doen en heb ik evengoed geld uitgespaard. Maar ja dat zeggen de cijfers je niet.

Tot slot, Theda vond dat wij veel geld uitgeven aan zoet beleg en snoep en zo. Dat klopt! Dat heeft te maken met onze keuzes. Wij eten weinig kaas en vleesbeleg, dus iets meer zoet en dan ook nog vaak biologisch en suikervrij. Dat tikt aan. Een potje suikervrije chocopasta van Chocoreale kost bijvoorbeeld € 2,49 en ook al behandelen we het alsof het goud is, het raakt toch soms op. Hagelslag koop ik van Fair Trade. Natuurlijk kan het goedkoper, maar ik vind het ook prettig om een product te kopen met een eerlijk verhaal. Tussendoortjes worden vrijwel allemaal zelf gebakken, dus daar zitten de kosten niet in.

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat ik op sommige zaken niet bespaar. Iedereen maakt keuzes en ik ben een enorme zeikerd wat eten en gezondheid betreft. Ik koop dus vrijwel nooit spullen met transvetten, E’tjes in het eten zijn ook niet welkom, spullen met suiker erin blieven we ook niet (ze stoppen suiker overal in, er hoeft helemaal geen suiker in mosterd!) en van zoetstoffen ben ik ronduit bang, dat is gif. Natuurlijk maak ik wel eens een uitzondering, er loopt hier een jongetje rond dat nu eenmaal dol is op vruchtenhagel dus dat krijgt hij soms heus wel.

Een paar weken geleden was er bij BNN een avond over financiën, gericht op jongeren. Een avond vol interessante weetjes en opgeleukt met de aanwezigheid van Maxima. Op een gegeven moment kwam er ook een dame aan het woord die budgetcoach is en wiens naam me even is ontschoten. En zij zei iets wat ik zo jammer vind: dat je kunt bezuinigen op de dagelijkse boodschappen door gewoon geen A-merken te kopen maar B-merken. Die zijn volgens deze dame net zo goed, zo niet hetzelfde. Dus het zelfde product in een andere verpakking.

En dat beste mensen is pertinent niet waar! Natuurlijk klopt het dat het veel goedkoper is, maar er zit ook veel meer troep in (zoals dus E-nummers, transvetten, zoetstoffen). Ga maar eens bijvoorbeeld Sultana (een A-merk) vergelijken met rozijnenkoeken van Perfekt (huismerk van Deen). Het is helemaal niet hetzelfde! Ik wil hier geen reclame maken voor Sultana (want ook daar zit suiker in), ik bak liever onze eigen tussendoortjes of koop ze suikervrij in de reformwinkel), maar er is wel degelijk een verschil in kwaliteit door de gebruikte ingrediënten.

Zo dat was weer voldoende tirade voor vandaag. Sorry hoor, het lijkt wel alsof ik me overal over opwind deze week. Oeps dat gaat me volgers kosten! Voor morgen beloof ik een mild stukje met consumindertips.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...