vrijdag 18 februari 2011

Post van Nivea! Of hoe de wolf in schaapskleren reageert.

Vorige week klom ik in de pen en op de barricaden en stuurde een klaagmail naar Nivea over hun onlangs gelanceerde lijn Pure & Natural. Ik vroeg of ze konden uitleggen wat er natuurlijk aan de lijn was, aangezien de lijst met ingrediënten van de deodorant die ik kocht, klinkt als een chemisch laboratorium.

Eigenlijk dacht ik dat mijn mail zou worden genegeerd. Maar Schatje vertelde al zeker te weten dat hier op in zou worden gegaan. Met de sociale media van tegenwoordig klagen de klanten niet alleen meer bij een bedrijf maar ook op het wereldwijde web over een bedrijf, met alle gevolgen. Veel bedrijven zijn huiverig voor de gevolgen van negatieve publiciteit. Best begrijpelijk want als je op Google zoekt op Nivea Pure & Natural en parebenen dan komt mijn klaagstukje van vorige week al naar boven drijven. Ik weet dat sommige bloggers een naam van een fabrikant op aangepaste wijze typen (bijvoorbeeld N.ivea) maar ik doe dat eigenlijk niet omdat ik het wel prima vind gevonden te worden door mensen die zich oriënteren op een product. Wie weet wie ik wakker kan schudden!

Maar o ja de reactie:  inderdaad plofte een nette brief op de deurmat. Jammer genoeg gaat Nivea alleen in op de klacht over de gebruikte ingrediënten en negeert de klacht dat ik als consument op het verkeerde been word gezet door de naam van het product. De wervende tekst op de website over Pure & Natural staat in schril contrast met de inhoud van de  ingrediënten van de deodorant. Nivea schrijft aan geachte mevrouw Spaarcentje dat alle gebruikte ingrediënten zijn goedgekeurd door de Voedsel en Warenautoriteit en dat het wetenschappelijk comité voor de veiligheid blabla enzovoort en zo verder en dat alle producten voldoen aan de veiligheidseisen en onbezorgd door u kunnen worden gebruikt. Ook wordt er nog geruststellend aan toegevoegd dat de ingrediënten niet in de bloedbaan kunnen worden opgenomen.

Aha, dus zo veilig zal het wel niet zijn! Wees gerust, het is wel troep, maar niet verboden en het wordt niet in je bloedbaan opgenomen dus valt het allemaal uiteindelijk reuze mee

Natuurlijk ligt het probleem uiteindelijk niet bij Nivea maar bij de controlerende instanties hier in Nederland. De eisen zouden veel strenger moeten worden. Nivea opereert gewoon in de wettelijk toegestane ruimte. Wel is het jammer dat zo’n groot en bekend bedrijf niet echt de verantwoordelijkheid voelt en neemt om echt groene producten te maken met een keurmerk dat borg staat voor een goede productielijn. Nivea neemt deze verantwoordelijkheid niet maar wil wel meeliften (en geld verdienen) op het feit dat groen en duurzaam hot is.

Natuurlijk zal ik niet ziek worden van die ene deo. Maar ik ben ervan overtuigd dat het wat met je doet als je dag in dag uit via je huid niet-natuurlijke shampoo, douchegel, deo, crèmes, wasmiddelen, schoonmaakmiddelen absorbeert en via je slokdarm E’tjes, transvetten, vlees en zuivel volgepropt met antibiotica naar binnen werkt. Misschien doen al deze afzonderlijke toevoegingen weinig met me, als ze volledig geïsoleerd in mij terecht komen. Maar dat gebeurt niet, elke dag nemen we gifstoffen op in de vorm van straling, geuren, stoffen, eten en dat moet allemaal weer afgevoerd worden en dat regaeert dan ook nog op elkaar en gaat enge verbindingen aan met elkaar. En dat kan je immuunsysteem ontregelen.

Waarom voelt het ene bedrijf zich wel geroepen om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving en het andere bedrijf niet?De vlieger dat er met groen geen geld valt te verdienen, gaat al heel lang niet meer op.

Ga ik in mijn eentje verder de barricaden op en zoek ik verhaal op het niveau van de wetgeving en de autoriteiten? Nee joh, veel te weinig energie voor! Ik hoop alleen dat ik niet de enige ben die af en toe de moeite neemt. Veel speldenprikjes gaan uiteindelijk toch pijn doen. Is het niet door een klaagmail, dan wel door het feit dat sociale media tegenwoordig veel kunnen doen om mensen bewust te maken van de troep die ons als een wolf in schaapskleren wordt opgedrongen. Die wolf heeft wel netjes een antwoord gestuurd, dat dan weer wel.....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...