maandag 7 februari 2011

Energie op maandag, Steffie geeft raad.....

Maandag is meetdag dus noteerde ik weer de meterstanden. Het gasverbruik daalt lekker. Het is minder koud en gisteren ontdekte ik in de namiddag dat we de verwarming niet hadden aangezet. Kijk, dat schiet lekker op! Het elektriciteitsverbruik was iets hoger, voor de 3e week achter elkaar. In de week nadat ik begon met op de hand afwassen, noteerde ik een daling van 10 kWh maar nu sluipt het verbruik toch weer langzaam omhoog. Ik kan dat niet uitstaan en probeer er de vinger op te leggen.

Even nadenken levert meerdere oorzaken op. Bijvoorbeeld het brood bakken dat ik nu sinds een paar weken heel regelmatig en in grotere hoeveelheden doe. Ik bak nu gemiddeld 2 keer in de week brood en moet nog wat handigheid krijgen om in 1 keer een grotere hoeveelheid te bakken. Dat scheelt de helft van het energieverbruik.

Verder ben ik sinds 2 weken de trotse bezitter van een daglichtlamp. Ik had de lamp in november besteld maar door allerlei mij volslagen onbekende oorzaken betrad de lamp maar kort geleden het huis. Ik kom bijna niet buiten en dat heeft een negatieve invloed op me. Ik hoop met deze lamp beter de winter door te komen, al hebben we het ergste al gehad volgens mij. Hoeveel energie de lamp verbruikt bij een gemiddeld gebruik van een half uur per dag wist ik niet en kon ik ook niet vinden op internet of in het bijgeleverde boekje. Het telefoonnummer van de Philips Consumentenlijn dat in het boekje vermeld staat bestaat niet meer, kom ik achter. Wat nu? Even zoeken en verhip, ik kan chatten met een Philipsmedewerker! Binnen 3 minuten rekent Steffie van de Philips Chat me voor dat de lamp bij een gemiddeld gebruik van 30 minuten per dag, het hele jaar door 985,5 kWh verbruikt. Slik. Ja, daar zie ik wel een besparing. Maar ik heb het ook nodig!

Een laatste oorzaak is Schatje en zijn passie. Wat ik heb met koken, heeft hij met muziek. Sinds zijn verjaardag in mei had hij al allemaal spullen verzameld om zijn zelf gemaakte muziek op te nemen, maar hij kreeg de boel niet aan de praat. Eerst deed de computer het niet, en daarna werkte het programma niet. Tot 2 weken geleden, toen werd er per ongeluk op de juiste knop gedrukt en sindsdien zit hij avond aan avond in zijn eigen muziekkamer als een bezetene riedeltjes te spelen en op te nemen. Ook staat daar dan een verwarming aan omdat het er erg koud is. Dat is dus ineens veel extra energieverbruik!

Zo dat weten we dan ook weer. Op zich maakt meer verbruik me niet eens zoveel uit, als ik maar weet wat de oorzaak is, zodat ik kan kijken of er iets aan te doen valt. Ik ben dol op overzichtjes dus.....


apparaten
toelichting
kWh jaar
kWh week
verlichting
geschat nav gemiddeld verbruik
550
10
koelkast
geschat nav gemiddeld verbruik
500
9,6
koken
glaskeramische inductieplaat
500
9,6
wasmachine
gemiddeld 4 x pw op 40 graden
135
2,6
vriezer
cijfers kloppen
204
3,9
computer
30 uur per week (10 uur schijnt gemiddeld te zijn)
540
10,38
tv
geschat nav gemiddeld verbruik
156
2,8
magnetron
geschat nav gemiddeld verbruik
100
1,9
stofzuigen
geschat nav gemiddeld verbruik
50
0,96
audio
geschat nav gemiddeld verbruik
30
0,57
daglichtlamp
is gebaseerd op een geschat verbruik van 6maanden per jaar een half uur per dag
491,4
18,9
totaal

3256,4
71,21


Als ik wil bezuinigen dan kan het:

  • Door te wassen op een ander programma, leer ik uit het bijgeleverde boekje dat ik nu voor het eerst eens ging lezen. Ik kies altijd wel voor een kort programma maar het kan dus ook nog zuiniger.
  • Door eens op mijn eigen computergebruik te letten. Ik zit er per keer niet lang achter maar zet hem niet altijd uit omdat ik dan bijvoorbeeld nog graag af en toe de mail wil checken. Dat moet toch anders kunnen.
  • Door elke dag een kwartier de daglichtlamp te gebruiken in plaats van 30 minuten.

En krijgen we hopelijk deze resultaten:


apparaten
toelichting
kWh jaar
kWh week
verlichting

550
10
koelkast

500
9,6
koken

500
9,6
wasmachine
wassen met programma automatic
135
1,6
vriezer

204
3,9
computer

540
10,38
tv

156
2,8
magnetron

100
1,9
stofzuigen

50
0,96
audio

30
0,57
daglichtlamp
6 maanden per jaar 15 minuten per dag
245,7
9,45
totaal

3010,7
60,76



Dat waren ze de goede voornemens. En nu maar hopen dat het werkt!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...