woensdag 19 januari 2011

Zelf zuurdesembrood bakken

Zelf brood bakken is -als je het eenmaal door hebt- heel leuk en goedkoper dan het in de winkel kopen. En van de vele misbaksels heb ik veel geleerd. Broden die als een baksteen in de maag vielen of waarvan de korst zo hard was dat tandvlees spontaan ging bloeden,  maakten mij alleen maar vastberadener om het bakken onder de knie te krijgen. Het probleem is dat er veel op internet te vinden is, maar dat ik op problemen stuitte waar ik toch niet zo snel een antwoord op vond. Met uitproberen kom je gelukkig een heel eind. Niet iedereen heeft daar zin in, vandaar dat ik mijn ervaringen deel.

Sinds een paar maanden bak ik gemiddeld één keer in de week een zuurdesembrood. Schatje en Zoon blieven geen zuurdesem dus de weekvoorraad is voor mij alleen, al wil Oma ook wel eens een paar sneetjes van me lospeuteren. In de biologische winkel betaal ik 2,69 voor een kilo speltmeel en hier bak ik 2 broden van. Daar kan ik het in de winkel niet voor kopen, daar betaal ik voor een speltzuurdesembrood mét pitjes al snel € 2,50 tot € 3. Ook als je de energiekosten van de oven meerekent, is zelf bakken toch goedkoper. Je kunt het bakken van het brood combineren met het maken van een ovenschotel. De oven staat dan toch al aan. Zo kun je de energiekosten wat drukken. Maar bovenal is het leuk, je huis ruikt lekker en een snee net gebakken brood met een lik roomboter smaakt geweldig.

Vandaag bak ik 2 broden tegelijk. Een zuurdesem voor mezelf en voor Schatje een ‘gewoon’ speltbrood (met gist). De basis van een zuurdesembrood is een starter, zeg maar dat wat het brood doet rijzen in plaats van gist. Hoe je een starter maakt schreef ik een paar dagen geleden.

Wat heb je nodig voor een zuurdesembrood:
  • 500 gram spelt- of tarwemeel (tarwemeel is goedkoper)
  • 300 ml koud water (als je brood met gist bakt gebruik je lauwwarm water maar in brood zonder gist met een starter gebruik je koud water)
  • 100 gram starter
  • 1 eetlepel olie
  • 1 (afgestreken) eetlepel zout
  • Een mengmachine of flinke spierballen
  • Een theedoek
  • Een bakblik
  • Bakpapier
  • Geduld, aangezien je het beste resultaat krijgt door het deeg 24 uur te laten rijzen

Weeg 500 gram meel af en doe dit in een kom, gooi hier het zout bij en klop door met een garde zodat het meel wat fijner wordt.
Doe 100 gram starter in een bakje en voeg hier voorzichtig 200 ml koud water aan toe.
Meng dit met een vork tot een heel dun papje.
Doe de starter in de bak met meel en meng dit. Daarna voeg je langzaam het restant van het water en een eetlepel olie toe. Dit doe je met de mengmachine op de laagste stand – of als je niet zo fortuinlijk bent – op eigen kracht.
Het deeg verandert vanzelf in een mooi bal. Als je zonder machine kneedt dan is dit wellicht iets te optimistisch omschreven en sta je minstens 10 minuten te zwoegen.
Maak de theedoek nat en leg deze over de kom met het deeg.
Laat 2 tot 3 uur rijzen.
Kneed vervolgens het deeg nogmaals flink 2 tot 3 minuten op de laagste stand van de mengmachine. Op de hand kneed je zeker weer 10 minuten.
Bekleed het bakblik met bakpapier. Ik knip het altijd op maat zodat het goed past. Kijk uit voor kreukels in het papier, die zorgen voor scheuren in het brood. Je kunt ook het bakblik invetten, in plaats van papier gebruiken. Het is alleen dan iets meer gedoe om je brood uit het blik te krijgen.
Laat het deeg minstens 24 rijzen op een warme plaats (huiskamer).
Na een dag is je deeg als het goed is twee keer zo hoog geworden. De starter wordt sterker naarmate je er langer mee werkt en hierdoor rijst het deeg steeds beter.

Het bakken:
  • Verwarm de oven op 250 graden (ik heb een elektrische oven, kijk voor de juiste temperatuur in de gebruiksaanwijzing van je eigen oven).
  • Zet een bak met kokend water onder in de oven (dit is goed voor de korst van het brood)
  • Bestrijk het brood heel voorzichtig met een kwastje met water. Niet hard drukken want anders zakt je gerezen deeg in!
  • Plaats het bakblik in het midden van de oven
  • Bak 15 minuten op 250 graden. Hierna verlaag je de temperatuur naar 200 graden
  • Bedek het brood met aluminiumfolie en bak het nog 45 minuten
  • Na 45 minuten zet je de oven uit, doe je de ovendeur open, bestrijk je het brood nogmaals met water en laat je het in de oven met de deur open afkoelen
                                                                                


Ik snijd het brood als het goed is afgekoeld, portioneer het in diepvrieszakjes en bewaar het in de vriezer. Je kunt naar eigen smaak ook zonnebloempitten, pompoenpitten of lijnzaad toevoegen aan het deeg terwijl je het mengt of bestrooien met pitten en bijvoorbeeld havermoutvlokken.

Eet smakelijk!






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...