vrijdag 21 januari 2011

Zelf wasmiddel maken

Regelmatig ben ik op het net op diverse blogs het onderwerp zelf wasmiddel maken tegengekomen. Heel lang geaarzeld, zal ik wel, zal ik niet maar nu heb ik dan toch actie ondernomen.

De redenen om zelf wasmiddel te maken zijn financieel en hebben te maken met het milieu. Ik gebruik ook geen douchegel, shampoo, zeep of schoonmaakmiddelen met parabenen, sls of andere synthetische troep, dus dat wil ik ook niet in het wasmiddel. Ik gebruik Klok wasmiddel (€ 4,69 voor 1,35 kg) - overigens naar volle tevredenheid - maar het kan dus goedkoper blijkbaar.

Zelf wasmiddel maken kan met Marseille Zeep, of voor de francofielen onder ons, Savon de Marseille. Deze zeep is volledig biologisch afbreekbaar. Op het internet vond ik nog een heleboel meer informatie die heel interessant is maar onmiddellijk mijn hoofd weer verliet. Ik heb niet zoveel met zeep blijkbaar. Zeep moet schoonmaken en niet te veel troep bevatten. Marseille Zeep voldoet aan die eis en is goedkoop. Nu nog zien te verkrijgen.

Stad en land afgebeld, maar waar ik woon (Een kleine stad in Noord-Holland) is Marseille Zeep niet te krijgen. Dan maar via het internet. Daar kocht ik voor € 14,21 een grote hoeveelheid Marseille Zeep voor onder de douche (eens kijken of dit bevalt, 2 blokken van 200 gram waaronder één voor Oma die altijd in is voor experimenten mits ik maar goed uitleg waarom we het ook alweer doen) en om zelf wasmiddel te maken (500 gram geraspt). Dit was inclusief forse verzendkosten (€4,21)  maar als het bevalt sla ik de volgende keer gewoon voor twee jaar in. Ook hoop ik deze zomer richting Frankrijk te gaan met mijn schatjes, dus dan komen we misschien wel terug met een naar zeep stinkende auto.

De rekensom:
Met een pak van mijn oude wasmiddel was ik gemiddeld 27 keer (op het pak staat overigens goed voor 18 wasbeurten). Dit is een pak van 1,35 kilogram en ik gebruik 50 ml. per wasbeurt. Dat is per wasbeurt dus 18 cent.
Voor 500 gr Marseille Zeep betaalde ik € 3,69. Om 5 liter zeep te maken heb je ca 80 gram nodig per keer. Ik betaal voor 5 liter wasmiddel dus 60 cent. Als ik ervan uitga dat ik ook nu 50 ml per wasbeurt gebruik, dan was ik 100 keer voordat het op is (word al moe bij de gedachte alleen al) en kost het me 0,006 cent per wasbeurt. Oei, dat is weinig!

De realiteit:
Of dit zo gunstig uitpakt weet ik niet. De eerste was draait nu. Ik gebruik daarnaast ook een scheut schoonmaakazijn als wasverzachter en ontvetter. De kalender markeert vandaag als Start Marseille experiment en over euh….even rekenen…ik was gemiddel 3 tot 4 keer per week...dus 28 weken meld ik jullie of het is bevallen.

Het recept:
Verzamel wat met de dop afsluitbare flessen, voldoende voor 5 liter wasmiddel. Gooi 80 gram geraspte zeep in een schone emmer en doe daar 5 liter kokendheet water bij. Roer het flink door met een garde en laat 24 uur staan. Ik heb het tussendoor nog een paar keer doorgeroerd, geen flauw idee of dat nodig was, maar dat doe ik met een soepje ook.
Na 24 uur is het veranderd in een lobbige massa. Nu moet je het overgieten in flessen. Omdat het zo lobbig en dik is geworden, stuitte ik op een probleem. Bij het overgieten gulpte er best veel over de rand van de flessenhals. Ik had een schenktuit nodig!

Een oud-collega van mij heeft me ooit eens uitgeroepen tot Mc Gyver. Voor wie het niet meer weet: Mc Gyver is de actieheld uit de gelijknamige TV serie die uiterst inventief moeilijke situaties oplost met een Zwitsers zakmes en huis- tuin- en keukenspullen en zo de wereld redt. Geïnspireerd hierdoor sneed ik de bodem uit een plastic Fantaflesje, draaide het om en zette de hals op de hals van de fles waar het wasmiddel in moest. Voorzichtig gieten en voilà Mc Spaarcentje heeft de situatie naar haar hand gezet, zonder naar de winkel te rennen om een schenktuit te kopen!

Opmerkelijk was dat 80 gram zeep in 5 liter heet water, 5,5 liter wasmiddel opleverde. Het zwelt namelijk op. Omdat ik geen lege flessen meer had, goot ik de extra halve liter in de fles van de wc-reiniger die net leeg was. Wat goed is voor de was, is vast ook goed voor het toilet.

Ik was overigens blij dat de zeep al geraspt was. 500 gram zeepvlokken, dat slaat nogal op de keel, als je daar gevoelig voor bent. Ik moet er toch niet aan denken wat er was gebeurd als ik dit op de hand had staan raspen. Ben je ook een dergelijk gevoelig typje, dan is het handig daar rekening mee te houden.

Via internet zijn er diverse plekken waar je de zeep kunt bestellen, maar vaak is dat niet voor particulieren bedoeld. Ik bestelde het dinsdag via VitexNatura en had het donderdag in huis.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...