dinsdag 18 januari 2011

het betrekkelijke van energie besparen

Gisteren schreef ik over met de hand afwassen. Uit jullie reacties blijkt dat ik wel een beetje een zonderlinge eenling ben die het prima vindt om zonder vaatwasser door het leven te gaan. Grappig toch, zo blijkt maar weer dat het geen zin heeft om blind op alles te gaan bezuinigen want wat voor de één een noodzaak is, is voor de ander een overbodige luxe.

Boni schreef dat ik toch ook het water moet verwarmen en dat dit van de besparing afgaat. Ons water wordt verwarmd met een geiser dus inderdaad op gas, maar ook gas hebben we minder verbruikt. Ik heb me op de berekening van de besparing vooral gebaseerd op de rekensom van het Milieucentraal.

De website van Milieucentraal staat vol met leuke en interessante feiten die je kunnen helpen met het maken van keuzes. De gevolgen van je keuzes zijn wel heel betrekkelijk en afhankelijk van hoe je het bekijkt (en dat maakt het zo leuk volgens mij). Een droger is bijvoorbeeld duur qua energieverbruik dus als je groot genoeg woont om de was op te hangen zou je kunnen zeggen eruit met dat ding! Alleen denk ik dat de kosten van de extra ruimte om de was op te hangen natuurlijk niet opwegen tegen de kosten van het aan de lucht drogen. Stel je hebt een huis van € 230.000 (op dit moment de gemiddelde woningprijs volgens NVM) en zo’n 100 vierkante meter woonoppervlak. Je hypotheek bedraagt door de kosten koper en het opknappen van je huis zo’n € 260.000. Je ‘betaalt’ dus iets van € 2600 per vierkante meter voor je huis. Dat rommelkamertje waar je de was droogt van zeg 12 vierkante meter, is € 30.000 waard! Natuurlijk hoest je dat niet daadwerkelijk op dus gaan we het anders uitrekenen.

Stel, je betaalt gemiddeld 5% rente en je hebt hypotheekrenteaftrek (nog wel!). Je bruto maandlasten zijn rond de 1100 en met de hypotheekaftrek kom je op ca € 600 uit. Dat is wat je maandelijks daadwerkelijk kwijt bent. Dan kost die extra kamer van 12 vierkante meter per maand € 72.

Nu gaan we kijken naar de kosten van een droger. Het Nibud schrijft dat een droogbeurt met een luchtdroger € 1,15 kost en met een condensdroger € 1,30. Afhankelijk hoeveel je de droger gebruikt- neem een gemiddelde van 2 keer in de week (in de winter 4 keer per week en in de zomer 1 keer per week)- dan kom je al snel op € 135 per jaar uit (uitgaande van de meest verspillende droger).

Ik ben dol op dit soort rekensommen! Zo lees ik ook dat 1 minuut douchen op jaarbasis 27,50 kost. Gemiddeld douchen we in Nederland 8 minuten (lijkt mij lang, hier douchen we minder dan dat), dus wie elke dag 2 minuten minder onder de douche staat spaart € 55 uit! Het kan nog beter: ik douche om de dag omdat douchen een grote belasting voor mijn lijf is. Ik bespaar hiermee € 110 per jaar uit!

Tja, als je zo rekent dan kan ik maar één conclusie trekken: we gaan verhuizen naar een kleiner huis en kopen een droger! Dan nemen we natuurlijk wel een gasverwarmde luchtafvoerdroger (verbruik € 20 per jaar, aanschafkosten € 1000). We wassen ons niet meer onder de douche of doen alleen nog aan gezamenlijk douchen (maximaal 5 minuten). Hiermee sparen we de kosten en we hebben meteen een gezellig samenzijn. Daarna gaan we met zijn allen aan de handafwas en checken ’s avonds euforisch onze steeds stijgende spaartegoed, bij kaarslicht.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...