zaterdag 8 januari 2011

Erwtensoep en weekmenu

Geïnspireerd door Kniepertie heb ik voor het eerst van mijn leven falaffel gemaakt. Ik ben verslingerd aan kikkererwten dus het is onbegrijpelijk dat ik hiermee zo lang heb gewacht! Leuk om te doen, wel even een werkje waar je vuile handen van krijgt. Maar ze liggen in de koelkast, klaar om in de pan te worden gemieterd.

Erwtensoep maak ik zelden, vooral omdat ik deze soep te vaak met hompen vet heb gegeten, jakkiebah! Mijn variant is met uitgebakken spekreepjes gepureerd door de soep, zodat je wel de rook-en speksmaak hebt, maar niet iets taais moeten kauwen en doorslikken.
Het recept dat ik als basis gebruikte was qua hoeveelheden voor 4 personen maar volgens mij kunnen we hier tot ver in het voorjaar van eten! De ingrediënten van de erwtensoep kostten € 7. Oké, tot in het voorjaar ervan eten is misschien wat overdreven, maar ik denk wel dat we hier zeker 5 keer van kunnen eten met een stukje stokbrood erbij. Dat komt op 0,70 cent per persoon per keer. Over goedkoop gesproken!

Recepten voor erwtensoep zijn overal te vinden maar vooruit ik plaats er toch één:

500 gr spliterwten
2 grote stronken prei (ongeveer 400 gr), gesneden
1/2 knolselderij, in blokjes
2 winterwortelen, in blokjes
1 ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, fijngesneden
peper, zout, laurierblaadje
3 rundvleesbouillontabletten
200 gr magere (biologische) spekreepjes
1 (biologische) rookworst
1,5 liter water

De spliterwten wassen en in ruim water opzetten. Ongeveer een uur laten koken.
In een grote pan spekreepjes uitbakken op laag vuur. Gesnipperde ui en knoflook erbij doen. Als de ui glazig ziet, de wortel en knolselderij erbij doen en roerbakken. Water toevoegen, aan de kook brengen, de bouillontabletten en een laurierblaadje erbij doen. Lekker laten pruttelen totdat de groenten zacht zijn. Dan zijn inmiddels de spliterwten in de andere pan ook gaar, dus die gooi je bij de spekreepjes-groenten. Laurierblaadje eruit halen en staafmixer erop zetten totdat de soep een consistentie heeft die je aanspreekt.
Vervolgens voeg je de gesneden prei toe en laat je het nog even pruttelen. Afproeven, wat peper en zout erbij, en bijna klaar!
Ondertussen heb je - georganiseerd als je bent - in een andere pan al de rookworst klaargemaakt (20 minuten in heet maar niet-kokend water). Die snijd je in kleine stukjes en gooi je in de soep. Eten maar!

Het restant kun je (eerst goed afkoelen) portioneren en invriezen.


zaterdag
Erwtensoep met stokbrood
zondag
Zilvervliesrijst met (zelfgemaakte) falaffel, linzen, knolselderij en prei
maandag
Zilvervliesrijst met paksoi, witte kool en kipfilet
dinsdag
Pastinaaksoep met bladerdeeghapjes (restje van Kerstmis)
woensdag
Restjes
donderdag
Oma kookt!
vrijdag
In de oven geroosterde aardappelen met een witlofgehaktroerbak




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...