donderdag 13 januari 2011

De weekuitgaven

Eerder schreef ik dat ik probeerde meer grip te krijgen op het boodschappenbudget door een indeling in categorieën te maken. Ook hier geldt volgens mij dat als je weet wat je aan afzonderlijke categorieën je uitgeeft, je bewust wordt van de vraag of je wel zoveel geld wilt uitgeven aan drank of vlees of dat wat in het oog springt.

Afgelopen week gaven we € 94,13 uit aan de boodschappen. Ik ben dus binnen het budget van € 95 gebleven en kocht daarvan zelfs nog vitaminepillen. Verder gaven we uit aan de verschillende categorieën:
Groenten en Fruit:                                          € 15,22
Eiwitten                                                          € 19,12
Koolhydraten                                                 € 14,42
Blik, conserven, gedroogd, smaakmakers     € 5,73
Zoet beleg, snoep                                           € 7,08
Drank                                                              € 3,89
Zuivel                                                              € 10,05
Huishoudelijke artikelen                                € 1,54
Katten                                                             € 4,48
Persoonlijke verzorging                                 € 12,60
Totaal                                                            € 94,13

Indeling in categorieën levert toch weer nieuwe inzichten op. Omdat ik zelf niet of nauwelijks drink, vind ik daaraan geld uitgeven al snel zonde. Schatje drinkt wel, graag, en liefst lekkere speciaal biertjes. Ik dacht zeker te weten dat we veel geld aan drank uitgeven waarschijnlijk omdat het niet hoog op mijn prioriteitenlijst staat. Nu blijkt dat het met de drank eigenlijk wel meevalt. Het is vooral vlees dat het merendeel van het budget opslokt, zo ook groenten, fruit en brood. Wij kopen elke week voor bijna € 7,50 aan brood en dan bak ik ook nog elke week een zuurdesembrood, die kostten reken ik nog niet eens mee. Ik vind goed brood zonder troep erin belangrijk, maar ik zie hier toch een besparingskans. Volgende keer maar eens goed neuzen voordat ik het brood in mijn kar leg.

Minder vlees eten is zeker een optie. We eten al niet heel veel (in ieder geval niet dagelijks) maar ook hier kan nog flink op worden bespaard. Vaker zelf een vervanger maken is stukken goedkoper. Vorige week maakte ik al falaffel, spotgoedkoop als je dat zelf doet. Het is natuurlijk ook net zo makkelijk om een kikkererwtenburger te maken met wat groenten en kaas er door (die zijn ook te koop bij de Appie, alleen daar zitten transvetten in dus die kopen we niet meer). Binnenkort dus maar eens wat recepten opsnorren en uitproberen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...