maandag 10 januari 2011

De meterstanden van maandag!

Om 9 uur in de ochtend op maandag is het uur U in Huize Spaarcentje: dan krijg ik van mijn mobiel een herinnering dat ik de meterstanden moet noteren. Doe ik dat niet dan bedenk ik me op woensdag pas dat ik dit maandag had moeten doen. Het gasverbruik was deze week 57, precies hetzelfde als vorige week. Stroom is iets gezakt, naar 71. Het verbruik zou lager kunnen zijn: ik heb weinig gedoucht omdat ik een slechte week had. Zoon daarentegen heeft het lang douchen ontdekt. Eerder meldde ik trots dat Zoon zich in 2 minuten inzeept en afspoelt maar die tijden zijn voorbij. Gisteren stond hij voor de 3e dag achtereen voor zijn doen absurd lang onder de douche. Dus toch maar even naar boven gelopen en hét gesprek gevoerd: hoge kosten, energie, milieu, blabla….zijn antwoord: ‘maar het is zo lekker’. Het compromis: alle dagen kort douchen maar op zaterdag is iets langer toegestaan.

Sinds 7 januari zijn wij overgestapt naar Greenchoice. Dit had ik begin december geregeld maar het duurde even voordat de overstap kon worden gedaan, in verband met de afspraken met de oude leverancier, het Nuon. Bij Greenchoice valt ons voorschotbedrag €14 per maand lager uit, dat is alvast een goed begin. Binnenkort krijgen wij van het Nuon de afrekening. Ik ben benieuwd! Omdat ik de meterstanden heb bijgehouden weet ik dat wij iets meer hebben verbruikt het afgelopen jaar. Het is ook nogal koud geweest! Volgens het Nuon wordt er door de kou voor  € 29 meer aan gas verstookt per maand! Dus we kunnen nog zoveel verzinnen om het verbruik te doen dalen, tegen extra kou ben je bijna niet opgewassen.

Evengoed kun je wel iets doen natuurlijk:
-          alleen die ruimtes verwarmen waar je bent
-          alle  tussendeuren dichthouden
-          elke dag het huis goed luchten, hierdoor wordt de lucht droger en sneller te verwarmen
-          zorg dat je voeten warm zijn, dit scheelt zeker een graad op de verwarming. (omgekeerd werkt dit ook: als je koele voeten hebt, ervaar je de omgeving ook als koeler)

In mijn zoektocht naar manieren om ons energieverbruik omlaag te brengen, richtte ik vorige week mijn pijlen op mijn low-energy Freezone Zanussi diepvriezer. Helaas zwijgt de klantenservice van Zanussi in alle talen tot nu toe op mijn vraag wat de vriezer verbruikt op jaarbasis. Dus dat moet ik even parkeren. Iets anders dan maar: de vaatwasser!

Per vaatwasbeurt gebruikt de vaatwasser 1,2 kWh stroom en 15 liter water. Het gemiddelde huishouden gebruikt volgens Milieucentraal 4 keer per week de vaatwasser. Huh! Hier draait dat ding toch elke dag, en dat met een gezin van 3 personen. Wat zegt dat over ons?

Net als met vriezers, zegt een label iets over de zuinigheid van het apparaat. Daarnaast kun je veel doen om het energieverbruik te beperken. Mileucentraal adviseert: niet de vaat voorspoelen, op lage temperatuur wassen, alleen wassen met een volle machine en het apparaat meteen uitzetten als het klaar is.

Tja, het klinkt allemaal zo eenvoudig. Maar voorspoelen doen we toch echt omdat het er anders niet schoon uitkomt, zeker niet als je op lage temperaturen wast. Eens verder zoeken dan maar.  Hier kun je nalezen wat de voordelen van zelf afwassen ten opzichte van een vaatwasser zijn. Bij zelf afwassen is het belangrijk dat je koud voorspoelt (dus handschoenen aan, ik realiseer me nu dat ik warm voorspoel omdat ik anders koude handen krijg) en de afwas in een teiltje doet (zo gebruik je minder water) en niet onder een lopende kraan.

Zelf afwassen scheelt in ieder geval de helft van het water verbruik (gemiddeld 8 tegenover 15 als je het met de vaatwasser doet) maar nog forser in energie. Zelf afwassen doe je op lagere temperaturen en vooral het drogen van de vaat in de vaatwasser kost veel energie.

Ik voel het, het is tijd voor een experiment. Deze week gebruiken wij de vaatwasser niet en doen we de afwas op de hand. Dan zien wij volgende week maandag om 9 uur of ik reden tot jubelen heb. En of Schatje niet bij me weggelopen is.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...