dinsdag 14 december 2010

Weekmenu

Koken is mijn grote passie. Niets heerlijker voor mij dan een dag in de keuken staan met pruttelende soepen en verschillende gerechten. Ik ben niet een ‘precies volgens het boekje’ kok, een recept gevonden in een kookboek wordt vaak volledig verdraaid, aangezien ik het altijd aanpas aan wat voorradig is of in mijn hoofd zit. Deze passie heeft er uiteindelijk zelfs toe geleid dat ik een aantal jaren als kok heb gewerkt. Die tijd ligt achter me, maar de liefde voor koken en eten is gebleven.
     Regelmatig uitgebreid koken kost energie en geld. Over beide beschik ik beduidend minder dan een paar jaar geleden, vandaar dat onze maaltijden behoorlijk versoberd zijn. We eten nu vaak van het seizoen en wat er in de aanbieding is en ik kies vaak voor iets eenvoudigs en snel. Wel kun je met étappekoken een heel eind komen: ‘s ochtends wat voorsnijden, uurtje later vleesje in de marinade gooien, ’s middags alvast wat pasta koken en uiteindelijk staat er dan toch een volwaardige maaltijd op tafel om half 7 in de avond.
     Sinds 2 jaar maak ik een globale menuplanning. Dit bespaart geld (we gooien minder weg doordat je meer gebruik maakt van je voorraad) en geeft rust. Meestal wordt het eten van restjes ook ingepland. We maken altijd te veel of de week loopt anders dan verwacht, dus ik heb gemerkt dat als je een planning voor 5 of 6 dagen maakt, je evengoed de hele week voldoende hebt. Ook gooi ik de planning soms om, afhankelijk van hoe ik me voel die dag. Als ik kook, gebeurt dat vrijwel altijd in grote hoeveelheden, lang leve de vriezer!


Maandag         Rijst met snijbonen en kikkererwten met een rundervink
Dinsdag          Broccolisoep,  aardappelomelet en sla met olijven, feta, tomaat en komkommer en tsatsiki
Woensdag      Volkoren spaghetti met spinazie a la crème, champignons en spekjes
Donderdag     Verrassing (*)
Vrijdag           Zuurkoolstamppot met runderrookworst
Zaterdag         Rode kool met appeltjes, knoflookaardappelen in de schil uit de oven en een gehaktbal
Zondag           Restjes

(*) Op donderdag komt mijn moeder hier altijd koken. Ze doet veel om ons te helpen, toen ik gaandeweg meer beperkingen kreeg is zij ons gaan bijstaan. Ze haalt vaak Zoon op uit school, doet één keer per week de was, geeft ons elke week een stuk kaas en brengt regelmatig ballen gehakt mee die we in de vriezer stoppen en er op elk gewenst moment kunnen uithalen. Ook kookt ze dus één keer in de week. Heerlijk hoor om zo door je moeder verwend te worden!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...