vrijdag 10 december 2010

Overstappen naar een andere energieleverancier

Toen wij verhuisden naar dit huis in oktober 2007, schrokken we enorm van het geschatte energieverbruik. In ons oude huis verbruikten wij voor € 120 per maand. Soms kregen we een klein bedrag terug na de eindafrekening. Ons nieuwe (nou ja nieuw, bouwjaar 1936) huis wordt verwarmd met hete lucht. Ik had al van verschillende mensen in mijn omgeving gehoord dat hier een flink prijskaartje aan hangt en dat bleek: ons nieuwe maandbedrag was
€ 232. Daar hadden we geen rekening meegehouden dus dat moest flink omlaag!
Dat lukte al snel, blijkbaar stookten wij redelijk zuinig want na 3 maanden ging het maandbedrag omlaag naar € 174 en in de jaren erna zakte het naar € 160 en € 140. Telkens kregen we ook een aanzienlijk bedrag terug.
            Omdat ik ons verbruik regelmatig zelf bijhoud, weet ik dat de rek er nu wel uit is, we gaan niet verder zakken in verbruik. Vorige winter was streng, we zijn lang doorgegaan met stoken en die eindafrekening moet nog komen. Waarschijnlijk hoeven we niet bij te betalen maar nog verder zakken lukt niet. Toch wil ik nog graag besparen dus hop op naar de vergelijkingssites met energieleveranciers. En naar sites met ervaringsverhalen…..
            Het vergelijken en een beslissing nemen leverde me enorm veel stress op, wat een gedoe! Op de één of ander manier ben ik heel bang dat ik belazerd ga worden. Ik kwam horrorverhalen tegen van andere overstappers die bij diverse bedrijven met lage bedragen naar binnen worden gelokt en dan blijkt dat bijvoorbeeld het bedrag van de netwerkleverancier niet wordt ingecalculeerd. Of dat de klant achteraf een enorm bedrag moet bijbetalen. Het moeilijke is dat als je zoekt naar ervaringen je vaak juist de negatieve verhalen vindt. Boze klanten slingeren hun ongenoegen de digitale ruimte in en tevreden klanten lepelen in hun fijn verwarmde huis een beker chocomel naar binnen.
            Uiteindelijk ben ik na een paar dagen van veel twijfelen en tegen Schatje aanzeuren overstag gegaan. Met ingang van 1 januari verlaten wij Nuon en stappen we over naar Greenchoice. Volgens ons jaarverbuik zouden we op een maandbedrag van ongeveer € 125 uit moeten komen. Ik denk dat ik dit iets omhoog schroef. Ik krijg liever weer aan het eind van de rit een bedrag terug. Weer een spaarpotje erbij!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...