maandag 20 december 2010

Maandagpraat

Gisteren gingen we op verjaarsvisite bij T. die 3 jaar werd. Eigenlijk werden de kaarsjes pas  om 3 uur ’s middags uitgeblazen, maar om de drukte te ontlopen mochten wij in de ochtend komen. Ik verwerk prikkels niet goed en een huiskamer vol mensen is niet geschikte voor mij. Bij het weggaan drukte mijn vriendin I. een tas vol eten in mijn handen. Zij had een compleet feestmaal bereid voor alle visite en wou dat wij daar ook van konden genieten. Ook vond ze het een fijn idee dat we dan bij thuiskomst niets meer aan het eten hoefden te doen.

Heerlijk hoor! Ik ben ’s middags mijn bed ingedoken en de mannen versierden de kerstboom. ’s Avonds genoten wij van kip met saffraansaus en amandelen, geroosterde aubergines, rijst, humus, een uitgebreide salade en pitabroodjes. Omdat wij ook 2 dagen aten van het eten van Oma afgelopen week, zijn er wat voorraden over die worden doorgeschoven naar deze week.

Maandag        Zuurkoolstamppot met runderrookworst
Dinsdag          Wortelsoep met de restjes van zondag
Woensdag      Roergebakken witlof, appel & kerriegehakt met aardappelpuree
Donderdag     Oma kookt
Vrijdag           Kerstavond bij Schoonouders, iets visserig volgens mij
Zaterdag         Eerste kerstdag: pannenkoeken
Zondag           Tweede kerstdag: iedereen mag kiezen wat er gegeten wordt. Zoon kiest voor lekkere kaasjes en stokbrood, Oma wenst de kipsaté van Schatje, ik wil chocoladetaart en Schatje vindt alles lekker. Dus wordt het een hapjesmaaltijd met van alles wat. Echt duur zijn we niet uit.

Vroeger stond ik met gemak 2 dagen in de keuken om liflafjes te maken. Ook al had ik niets met Kerstmis, ik greep wel elke gelegenheid aan om eens flink uit te pakken. Dat dit klauwen met geld kostte, maakte me niets uit. Nu is het voor mij niet meer mogelijk zo lang achter elkaar te koken en Schatje kan weliswaar heerlijk koken maar niet een heel kerstdiner bereiden zonder dat dit tot een verschrikkelijke sfeer in huis leidt. Hij staat namelijk te vloeken en te tieren omdat de pit van de kookplaat uitgaat als je meerdere pitten en de oven tegelijk gebruikt. Liever niet willen we de sfeer een beetje gezellig houden…….en uiteindelijk gaat het daar om en niet om wát je in je mond stopt of hoeveel het kost.  Dus eten we de goedkoopste kerstmaaltijd ooit, over consuminderen gesproken…..  

PS 1: De kerstboom staat en met €30 zijn we precies binnen het budget gebleven.
PS 2: We verbruikten 74 kubieke meter gas en 76 KWh stroom afgelopen week, dat is weer een stuk meer dan vorige week.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...