zaterdag 18 december 2010

Grip op de boodschappenuitgaven

Hoewel we al veel minder dan voorheen besteden aan boodschappen, wil ik toch nog graag het bedrag verlagen. De grootste bezuinigingen zijn door te voeren door goed geïnformeerd te zijn over het eigen consumptiegedrag. Precies weten waar het geld aan wordt uitgegeven, brengt een proces van bewustwording op gang. Concrete cijfers hoeveel er verspild wordt aan vlees, drank, snoep, dwingt misschien tot andere keuzes. En gaan we dan consuminderen tot iedere prijs? Is prijs sowieso belangrijker dan de kwaliteit?

Soms ben ik wel eens jaloers op consuminderaars die trots melden dat het lukt om van € 50 per week boodschappen te doen, of minder. Hoppa naar de goedkoopste winkel rijden, kar vol laden en juichend de winkel uitrennen. In de beginperiode van het consuminderen deed ik dat ook een paar keer, totdat mijn oog op de etiketten met productinformatie viel. Ik ben een zeurpiet hoor: producten waar E-tjes en transvetten in zitten komen het huis niet in en suiker in allerlei verstopte vormen hoort al helemaal niet in voedsel thuis. Lekker uitgebakken spekblokjes smaken een stuk minder met beelden van een varkenflat op het netvlies. Maar dat is nog niet alles: betonschrobbers in shampoo, parabenen, zielige proefdierkonijntjes die mascara moeten testen, AARGHH &*&*(^%$$.

Consuminderen dus maar wel met aandacht voor kwaliteit, niet alleen voor mezelf maar ook voor dieren en het milieu. Maar ook daar zijn grenzen aan: die van mijn portemonnee en die van mijn energie. Soms kom ik in een slechte periode weken achter elkaar niet in een winkel en ik heb afgeleerd Schatje bestraffend toe te spreken als er door zijn toedoen een transvet in huis wordt gesignaleerd. Dat is namelijk niet aardig, weet ik nu.

Nog steeds consuminderen dus, maar met aandacht voor kwaliteit en binnen de grenzen die er zijn. Kom ik weer op mijn voornemen minder uit te gaan geven aan de boodschappen.  Hoewel ik nu bijna 2 jaar een huishoudboekje bij houd, is de post boodschappen daar slechts een onderdeel van. Ik wil nu dus wel eens weten wat ik aan de verschillende soorten boodschappen uitgeef. Ik ga daarom vanaf 1 januari de prijzen van de verschillende soorten boodschappen invoeren in de volgende categorieën:

Groente / Vlees,Vis,Kip, Eieren, Vegetarisch / Brood, ontbijtgranen, pasta etc. / Blik, conserven, gedroogd / Kruiden, smaakversterker, olie /Zoet beleg, snoep, zoutjes / Drank /  Zuivel / Was en schoonmaakmiddelen / Katten / Diepvries / Persoonlijke verzorging

Ik hoop natuurlijk op verhelderende momenten en vele mogelijkheden tot besparen, al zou het alleen maar het gevolg zijn van de cijfers zwart-op-wit zien staan. Want dat werkt toch vaak het best.

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie tips en trucs om de boodschappenuitgaven te beperken en willen jullie die met mij delen?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...