maandag 13 december 2010

Energieverbruik

Een tijd geleden publiceerde De Volkskrant een interessant artikel over energie stoken. De journalist had getest of het beter is ’s nachts de verwarming volledig uit te zetten of de nachttemperatuur zo rond de 15 graden te houden. De kosten van het volledig moeten opwarmen van het huis zouden hoger zijn dan een constante nachttemperatuur van rond de 15 en in de ochtend een snel verwarmd huis. Hij kwam er niet helemaal uit wat nu voordeliger was. Heel veel lezers hebben naar aanleiding van zijn artikel een reactie gestuurd en die werden vorig weekend gepubliceerd. Blijkbaar maakt dit onderwerp veel los. Eén reactie in het bijzonder zette me aan het denken: als je heteluchtverwarming hebt, is het goedkoper om ’s nachts de verwarming helemaal uit te zetten. Een op hete lucht verwarmd huis is immers binnen 5 minuten lekker warm.
            Nooit aan gedacht! Wij hebben hete lucht verwarming en inderdaad is het grote voordeel dat het huis warm is voordat je twee keer met je ogen kunt knipperen. Het nadeel is dat het duur stoken is, wij betalen veel meer dan toen we nog gewoon CV hadden.     Eurominderen schreef op haar blog van 8 december jl. dat ze zich wezenloos was geschrokken van het verbruik in de voorgaande week: 64 kubieke meter gas. Ook ik noteer wekelijks het verbruik van de afgelopen week, om een vinger aan de pols te houden. Ik reageerde op haar blog dat ons verbruik in diezelfde week 85 kub gas was (in de weken ervoor gemiddeld rond de 65). Nu is het moeilijk vergelijken want ik heb geen flauw idee of ik groter of kleiner woon of dat wij voor de rest meer verspillend stoken of juist niet. Ik ben wel altijd thuis, de verwarming staat op 19 graden tot een uur of 10 in de avond. Dagelijks gaan Schatje (tussen de 5 en 10 minuten) en Zoon (2 tot 3 minuten) onder de douche, ik iets minder (gemiddeld 5 keer per week) omdat ik me niet altijd goed genoeg voel om te douchen. We stoken alleen beneden en hebben alle tussendeuren dicht.
            Met de reactie van de Volkskrant lezer in mijn achterhoofd heb ik afgelopen week (of liever gezegd Schatje, die gaat het laatst naar bed) de verwarming ‘s nachts helemaal uitgedraaid. De temperaturen buiten zijn deze laatste 2 weken denk ik vergelijkbaar, met uitzondering van de laatste 3 dagen, toen was het iets warmer. Zou dit uitzetten van de verwarming zijn af te lezen aan ons gasverbruik? Ik moest even 2 keer met mijn ogen knipperen: 55 kubieke meter, tegenover 85 in de week ervoor! Ons stroomverbruik afgelopen week was 68 tegenover 73 KWh in de week ervoor.
Wat hebben we anders gedaan:
-          de verwarming ’s nachts helemaal uitgezet
-          tussen de middag heb ik de verwarming ook een uur of 2 uitgezet, ik lig dan meestal te rusten in bed
-          euh verder kan ik het eigenlijk niet bedenken….

Het is wel een heel groot verschil! Eens kijken of ik het volgende week nog verder kan laten zakken! Wat doen jullie om je energieverbruik te beperken?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...