vrijdag 24 december 2010

Biobrokken

Dit gezin wordt opgeleukt door 2 katers van ongeveer 4 jaar. De precieze leeftijd weten we niet. M is aan komen lopen toen hij ongeveer 4 maanden was (en ons met een ernstige navelbreuk direct op kosten joeg) en S is als kitten gevonden in de sloot en via de Dierenbescherming bij ons terecht gekomen. De heren waarderen het goede leven. S was erg getraumatiseerd maar ligt nu (na 4 jaar geduld van onze kant) regelmatig naast me op de bank met één poot op mijn been en M verwaardigt het zich om op me te komen liggen, ’s nachts, als hij denkt dat ik niets merk. Deze kat vertoont een merkwaardige mengeling van aanhankelijk en hooghartig gedrag, maar de stemmingswisselingen maken hem juist erg grappig en aandoenlijk.

Jonge katers dus, die gevoed moeten worden. Ik las 2 weken geleden op dit blog: http://ikgahetandersdoen.blogspot.com/2010/12/maak-je-kat-groen-x.html dat je hoogwaardig kattenvoer via internet kunt bestellen. Het zat me al langer dwars dat wij helemaal op de biotoer zijn en de katten niet. Biobrokken dus. Of in ieder geval scharrel, voor een deel. € 30 voor 10 kilo is niet heel duur. Een snelle rekensom leidt al snel tot de conclusie dat ik dan in ieder geval niet duurder uit ben vergeleken met het supermarktvoer. Voor een blikje Gourmet of Whiskas betalen we gemiddeld geloof ik 0,79 eurocent. Zeg drie blikjes per week en één keer gekookte koolvis (€ 1,39) is al 0,53 eurocent per dag voor 2 katten en dan heb ik het droogvoer nog niet eens meegerekend. Volgens de makers van Biofood heeft een kat meer dan voldoende aan 70 gram droge brokjes per dag, mits volwaardig van samenstelling. Euh, even rekenen, laten we zeggen (vooruit ik doe niet moeilijk) voor 2 katten 150 gram per dag, dan moeten we 66 dagen vooruit kunnen met een zak die € 30 euro kost. In dat geval zouden we  0,45 eurocent per dag gaan uitgeven. Voordeliger dus en dat met hoogwaardiger voer.

Tot zover de fantasie. De dag brak aan dat de deurbel ging en de 30 kilo zak werd afgeleverd. De heren waren toevallig in de buurt en renden blij om me heen want de geur was blijkbaar prima. Snel wat brokken in twee bakjes doen. O ja, bijna vergeten, eerst even afwegen. Oei, dat is wel weinig hoor 70 gram! Dat vonden zij ook. Dat past in een holle kies! Standvastig als ik ben, negeer ik de verwijtende blikken. De volgende dag weeg ik de helft van de toegestane hoeveelheid af, geef dat en leg uit dat de rest ’s avonds volgt. Ze werken dit met een minuut naar binnen en beginnen hun ochtendronde. Een kwartier later zijn ze toe aan de volgende hap, die niet komt. Dan begint het grote achtervolgen en staren. Ik sta in de keuken en struikel over een kat. Ik lees de krant en word aangestaard door 2 paar koele ogen. 5 minuten later zijn ze al starend een paar centimeter opgeschoven. Flink aaien en slijmen werkt niet.

Halverwege de eerste ochtend ga ik overstag. Wat brokjes erbij, een paar maar. En ‘s avonds dan toch maar wat gekookte koolvisfilet want ‘afwisseling is goed voor ze’. Opmerkingen van Schatje over ingevallen kattenwangetjes weerspreek ik fel maar als hij niet kijkt gooi ik stiekem nog wat in het bakje. Inmiddels zijn we weer bijna terug bij af. Ze krijgen gewoon naar behoefte brokjes en ’s avonds wat gekookte vis. Alleen geen blikvoer meer.

70 gram is misschien voor veel katten haalbaar maar de mijne accepteren dat niet. Ze zijn niet dik en krijgen geen tussendoortjes buiten af en toe een lik yoghurt. Ze vertonen weer tevreden gedrag, ik word niet meer achtervolgd en ik heb in ieder geval de gemoedsrust dat ze biobrokken eten. Dus uiteindelijk ging het er allemaal om het geweten van het baasje te sussen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...